Avtal om pilotanläggning hos Samancor Chrome TC Smelter signerat

Swedish Stirling AB (”Swedish Stirling”) har tecknat avtal med sydafrikanska ferrokromproducenten Samancor Chormes dotterbolag TC Smelter Proprietary Limited (”Samancor Chrome”). Avtalet, som Swedish Stirling informerade om den 12 december, gäller en installation av en pilotanläggning med en PWR BLOK vid anläggningen TC Smelter i Sydafrika. Anläggningen avses driftsättas under andra kvartalet 2020.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling har idag ingått avtal om att installera en pilotanläggning för energiomvandling bestående av en PWR BLOK 400-F vid den sydafrikanska ferrokromproducenten Samancor Chromes produktionsanläggning TC Smelter. Anläggningen ska enligt avtalet vara i drift senast under andra kvartalet 2020. Swedish Stirling kommer att äga och driva anläggningen, och Samancor Chrome kommer att tillhandahålla restgas från TC Smelter, samt köpa all elektricitet som anläggningen producerar till ett förutbestämt pris. Avtalet löper under tre år från det att anläggningen driftsatts. För Swedish Stirling innebär avtalet intäkter på knappt 2MSEK/år (180 KEUR/år) dvs 6MSEK (540KEUR) för hela avtalets löptid.

Bakgrunden till avtalet är den intresseförfrågan om att starta upp en energiomvandlingsanläggning vid TC Smelter som Samancor Chrome skickade till Swedish Stirling tidigare i år. Samancor Chrome är med sina fem större produktionsanläggningar i Sydafrika en av landets två ledande ferrokromproducenter.

- Vi får nu snabbt en andra referensanläggning med PWR BLOK på plats i Sydafrika, tack vare flexibiliteten i det omförhandlade avtalet med Afarak Mogale, och en möjlighet att skarpt visa Samancor Chrome den fulla potentialen i teknologin. Ett framtida mål är naturligtvis att installera fullskaliga anläggningar på samtliga av Samancor Chromes produktionsanläggningar i Sydafrika, säger Gunnar Larsson, vd Swedish Stirling.

Swedish Stirling har sedan tidigare tecknat avtal respektive avsiktsförklaring med de sydafrikanska ferrokromproducenterna Afarak Mogale (Pty) Ltd och Glencore Operations South Africa (Pty) Ltd om två anläggningar med 7 respektive 25 PWR BLOK. I båda fallen avser avtalen energiomvandlingstjänster där PWR BLOK, som ägs av Swedish Stirling, omvandlar ferrokrombolagens restgaser till elektricitet som bolagen sedan köper. Swedish Stirlings långsiktiga strategi och uttalade framtida ambition är att tillverka och sälja PWR BLOK. Bolaget meddelade därför nyligen att man har för avsikt att bilda ett finansierings/leasingbolag i Sydafrika för att också kunna erbjuda finansieringslösningar för PWR BLOK till kunder som önskar detta.

Swedish Stirlings vd Gunnar Larsson kommenterar avtalet med Samancor Chrome idag den 13 december kl 15:00 på https://event.finwire.tv/swedishstirling/

About Swedish Stirling

Swedish Stirling AB is a Swedish clean tech company founded in 2008 with a mission to further refine the incomparable ability of Stirling technology to convert thermal energy to electricity. The company’s latest product – the PWR BLOK 400-F – is a unique proprietary solution for recovering energy from industrial residual and flare gases and convert them to 100 % carbon-neutral electricity with high efficiency. The PWR BLOK is – according to independent certification – the cheapest way of producing electricity that exist today and gives greater CO2 savings per invested Euro than any other type of energy source. The company’s shares are listed in Sweden on the NGM Nordic MTF. Read more at www.swedishstirling.com