Mia Engnes föreslås till Swedish Stirlings styrelse

Valberedningen för Swedish Stirling AB (publ) föreslår att Mia Engnes – Director Northvolt Ett – väljs in i bolagets styrelse vid en extra bolagsstämma.  Detta för att förstärka styrelsens kompetens inom produktion inför höstens upprampning av produktionsvolymerna av PWR BLOK.

Miljöteknikföretaget Swedish Stirlings valberedning föreslår att Mia Engnes, Director och huvudansvarig för uppbyggnaden av Northvolts batterifabrik i Skellefteå, väljs in i bolagets styrelse vid en extra bolagsstämma den 6 september 2021. Förslaget är ett led i att förstärka styrelsens kompetens inom produktion inför upprampningen av produktionsvolymerna av PWR BLOK de kommande åren, vilket bolaget avser inleda i höst. Mia Engnes ansvarar idag för genomförandet av alla program och projekt vid uppbyggnaden av Northvolt Ett i Skellefteå som planeras att bli Europas största batterifabrik. Mia Engnes har en lång och gedigen erfarenhet av att operativt leda och ansvara för stora och komplexa program- och investeringsprojekt inom bland annat BillerudKorsnäs och Tetra Pak.

I samband med valberedningens förslag om att utse Mia Engnes till styrelseledamot har den nuvarande styrelseledamoten Andreas Ahlström meddelat att han ställer sin plats till förfogande till förmån för Mia Engnes. Andreas Ahlström kommer att fortsätta sitt engagemang i bolaget som representant i valberedningen utsedd av AC Cleantech Growth Fund I Holding AB. I och med detta kommer tre av fem styrelseledamöter att vara oberoende i förhållande till större aktieägare, vilket är ett viktigt led i förberedelserna inför en notering på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Det är mycket glädjande att vi kunna knyta Mia Engnes till styrelsen. Mia har gedigna kunskaper och erfarenheter av att bygga upp storskalig produktion. Swedish Stirling kommer ha mycket stor nytta av detta de kommande åren när alltmer av vårt fokus kommer att ligga på volymproduktion, säger Sven Sahle, styrelseordförande och största ägare i Swedish Stirling.

För information om den extra bolagsstämman, se kallelsen som offentliggjorts genom ett separat pressmeddelande.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com