Ripasso Energy AB – pågående licensansökningar och omsättningsprognos 2018

Våren 2016 ingick Ripasso Energy AB (”Ripasso Energy”) ett ramavtal med Horizon S.R.L. (”Horizon), ett italienskt bolag med huvudsaklig verksamhet på Sicilien.  Horizon kommer enligt avtalet ansvara för utveckling och färdigställande av solhybridprojekt där Ripasso Energys hybridiserade stirlingmotor används. För närvarande har Horizon lämnat in ansökningar för 22 projekt och Ripasso Energy förväntar sig att påbörja produktion av minst 100 hybridiserade stirlingmotorer under 2017 andra hälft med slutleverans under 2018. Detta ger en prognos på omsättning under 2018 om 4,8 miljoner EUR (ca. 47 miljoner SEK).

Då Informationsmemorandum publicerades 23 november 2016 hade Horizon ansökt om 16 projekt med en sammanlagd potential om en försäljning av 106 hybridiserade stirlingmotorer. Därefter har ytterligare projekt ansökts om och per 6 december finns ansökningar för 22 projekt med en sammanlagd potential om 125 stirlingmotorer. Utöver detta förväntar sig Horizon att lämna in ansökningar för ytterligare 20 projekt omfattande 67 stirlingmotorer innan slutet av 2016.

Följande gäller för inlämnade ansökningar:

• 8 projekt omfattande 55 stirlingmotorer har blivit godkända för nätanslutning.
  • 4 projekt omfattande 39 stirlingmotorer har inte godkänts för nätanslutning.
  • 10 projekt omfattande 31 stirlingmotorer har ännu inte behandlats.

Beslut om godkänd nätanslutning är ett viktigt steg för ansökan och de godkända projekten går nu vidare för beslut på regional nivå. Projekt som inte har godkänts har låg sannolikhet att fullföljas.

De ovan nämnda projekt som har gått vidare förväntas vara redo för finansiering mellan april och augusti 2017. Beställning till Ripasso Energy förväntas i september 2017 och leverans förväntas inledas under första kvartalet 2018.

Ripasso Energy gör prognosen att bolaget kommer att slutleverera åtminstone 100 hybridiserade stirlingmotorer under 2018. Ripasso Energys andel av det totala ordervärdet blir då 4,8 miljoner EUR (ca. 47 miljoner SEK) med en positiv bruttomarginal.

Under första halvåret 2017 kommer Ripasso Energy och Horizon bygga en demonstrationsanläggning på område tillhörande Palermos universitet. Syftet med projektet är att väcka intresse att investera i anläggningar med Ripasso Energys stirlingmotor samt att överföra kunskap om byggprocessen till Horizon, så att de står väl rustade att bygga kommersiella anläggningar. Planerat datum för färdigställande är 31 maj 2017. Uppförandet av anläggningen kommer att filmas av Finwire Media och den som är intresserad kommer att ges möjlighet till inblick i processen genom filmer som publiceras på YouTube.

För ytterligare information med anledning av detta pressmeddelande, vänligen kontakta: Ripasso Energys Vd och grundare Gunnar Larsson, e-post: ir@ripassoenergy.com. För ytterligare information om bolaget, besök: www.ripassoenergy.com. På hemsidan finns även möjlighet att prenumerera på bolagets nyhetsbrev.

Denna information är sådan information som Ripasso är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanståendes kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 december 2016 kl. 8:30.