Ripasso Energy tecknar avsiktsförklaring med Glencore

Ripasso Energy AB tecknar avsiktsförklaring med Glencore om installation av minst 44 och högst 136 PWR BLOK i Sydafrika. Värdet uppgår till mellan 240 och 740 MSEK (22–68 MEUR) och minskar koldioxidutsläppen med mellan 154 000 och 476 000 ton/år. Projektet kan bli det största ”waste-to-energy (WtE)”-projektet i sitt slag som genomförts Afrika.

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB har tecknat en avsiktsförklaring med den sydafrikanska ferrokromproducenten Glencore Operations South Africa (Proprietary) Limited om installation av minst 44 och högst 136 PWR BLOK 400-F vid Glencore’s anläggningar Lydenburg och/eller Lion i Sydafrika. Syftet är att ingå ett fem till åttaårigt avtal där Ripasso Energy ska tillvarata och utvinna energin ur anläggningarnas restgaser och generera elektricitet som Glencore förbinder sig att köpa. Enligt avsiktsförklaringen är parternas intention att ingå bindande avtal senast den 31 mars 2019.

- Vi har på mycket kort tid kunnat visa att stirlingmotorn och PWR BLOK är den bästa lösning för att tillvarata energin i restgaser, både ur ett kostnads- och miljöperspektiv. Att ett av världens största bolag inom gruvindustrin väljer att ingå en avsiktsförklaring ger oss möjligheten att bevisa teknologin i stor skala, säger Gunnar Larsson, VD Ripasso Energy.

Tillgänglig restgas vid Glencore’s anläggningar i Lion och Lydenburg ger Ripasso möjlighet att bygga en anläggning med kapacitet på minst 18MW med möjlig utökning till totalt 54MW. Projektet kan bli det största ”waste-to-energy”-projektet i sitt slag i Afrika. Lösningen minskar Glencore’s koldioxidutsläpp som orsakas från elförbrukning med mellan 154 000 och 476 000 ton/år.

Gunnar Larsson, Vd Ripasso Energy AB,  ir@ripassoenergy.com.

Om Ripasso Energy

Ripasso Energy är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Ripasso Energys stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.ripassoenergy.com.

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 oktober kl. 08.45 CET.