Ripasso Energy tecknar avtal rörande försäljning i Sydafrika

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB har idag tecknat avtal med den sydafrikanska ferrokromproducenten Afarak Mogale (Pty) Ltd om försäljning av 7 stycken PWR BLOK 400-F. Ordervärdet uppgår till 3 766 000 EUR med 12 månaders leveranstid.

I september 2017 lanserade Ripasso Energy AB – PWR BLOK 400-F – en containerbaserad lösning där bolagets stirlingmotor används för att tillvara energi från restgasförbränning. Bara tre månader efter produktlanseringen är första försäljningsavtalet undertecknat. Köpare är den sydafrikanska ferrokromproducenten Arafak Mogale (Pty) Ltd. Företaget är en del i Afarak Group - en global tillverkare av speciallegeringar med verksamhet i Sydafrika, Turkiet, Tyskland, London, Helsingfors och Malta, vars aktier är noterade på såväl London Stock Exchange som NASDAQ OMX Helsinki.

- Detta är inte bara en stor framgång för Ripasso och ett kvitto på att vår satsning på PWR BLOK var rätt. Framförallt är detta ett mycket konkret bevis på att stirlingteknologin kan komma att spela en mycket viktig roll i produktionen av klimatsmart el i framtiden, säger Gunnar Larsson, Vd Ripasso Energy.

Affären avser köp av 7 stycken PWR BLOK med totalt 98 stirlingmotorer som Ripasso Energy ska leverera till Afarak inom tolv månader från avtalets undertecknande. Avtalet innehåller en kredit samt en rätt för Afarak, som kan utnyttjas först 36 månader efter avtalsdagen och under en period om 18 månader därefter, att sälja tillbaka produkterna till Ripasso Energy för ett pris som motsvarar Afaraks anskaffningskostnad efter avdrag för realiserade kostnadsbesparingar under tidpunkten från leverans till återköp. Dessa kostnadsbesparingar kalkyleras medföra en återbetalningstid på tre och ett halvt år.

- Försäljningen av PWR BLOK till Afarak, tillsammans med avtalet från maj med italienska Horizon rörande försäljning av solhybrid, innebär att Ripasso Energys målsättningar följer plan. Vi ser mycket positivt på framtiden, säger Sven Sahle, styrelseordförande Ripasso Energy.

Gunnar Larsson, Vd och grundare, eller Sven Sahle, styrelseordförande, på ir@ripassoenergy.com.

OM RIPASSO ENERGY AB

Ripasso Energy är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Ripasso Energys stirlingmotor har inofficiellt världsrekord i konvertering av solenergi till elektricitet med närapå dubbelt så hög effektivitet som konkurrerade teknologier. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.ripassoenergy.com.

OM PWR BLOK-400F

PWR BLOK 400-F är en containerbaserad lösning där Ripasso Energys stirlingmotorer används för att utvinna energi från rest- och fackelgaser inom industrin. Denna möjliggör betydande energibesparingar och kostnadsreduceringar, samt minskar de globala koldioxidutsläppen. PWR BLOK innehåller 14 stirlingmotorer i en container och levererar en sammanlagd nettoeffekt på 400 kW. Containern placeras i anläggningar där förbränning av restgas sker och omvandlar gasen till el. Läs mer på www.ripassoenergy.com.

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 december 2017 kl. 17.00 CET.