Swedish Stirling AB: 3:e kvartalet 2019

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB publicerar idag sin kvartalsrapport för 3:e kvartalet 2019.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag sin kvartalsrapport för perioden 2019-07-01 – 2019-09-30. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

• Tecknar ett exklusivitetsavtal med Glencore Operations South Africa Proprietary Limited. Avtalet ger Swedish Stirling exklusivitet att slutförhandla en installation av initialt upp till 25 PWR BLOK 400-F till en kraftgenereringsanläggning på 9,9 MW som fullt utbyggd uppskattas ge årliga intäkter på 40 MSEK.
  • Lanserar en helt ny typ av grönare lån som förhindrar stora mängder CO2-utsläpp permanent. Första långivare kommer bli grundarfamiljen till Oriflame – familjen af Jochnick.
  • Inleder samarbete med Prospero Acceleration AB i syfte att förstärka patentskyddet när företagets teknik blir mer publik.
  • Anställer Heléne Germundsdotter Öqvist som Chief Financial Officer (CFO) och medlem i företagets ledningsgrupp. Rekryteringen är ett viktigt led i bolagets ambition att noteras på Nasdaq Stockholm Main Market första halvåret 2020.
  • Beslutar vid extra bolagsstämma den 20 september 2019 att genomföra en emission av konvertibler om 53 MSEK med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
  • Anlitar Longspur Research för löpande analyser av bolaget. Samarbetet är ett led i att öka förståelsen och intresset för Swedish Stirling bland institutionella investerare. I uppdragen ingår även att regelbundet ordna investerarträffar.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• Den 1 oktober 2019 inleddes konverteringsperioden för Swedish Stirlings konvertibler STRLNG KV1.Konverteringsperioden löper från och med den 1 oktober 2019 till och med den 18 november 2019. Konverteringskursen är, efter omräkning enligt villkoren för KV1, 4,40 kronor per aktie. De nya aktierna som tillkommit på grund av konvertering beräknas registreras av Bolagsverket omkring den 27 november 2019 och förväntas bli föremål för handel på Nordic MTF omkring den 29 november 2019.

Swedish Stirlings vd Gunnar Larsson kommenterar kvartalsrapporten den 12 november kl 10:30 på https://event.finwire.tv/swedishstirling/

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 november 2019 kl. 08:00 CET.