Swedish Stirling AB: Bokslutskommuniké 2019

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB (publ) (Swedish Stirling”) publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2019.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag sin bokslutskommuniké för perioden 2019-01-01 – 2019-12-31. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

• Genomförde konvertering av Swedish Stirlings konvertibler 2017/2019 (Nordic SME: STRLNG KV1) under perioden från och med 1 oktober 2019 till och med den 18 november 2019. Av totala utestående lånebeloppet om 25 074 661 kronor under KV1 anmäldes ett belopp om 24 575 623,60 kronor till konvertering, vilket motsvarar ca 98 procent.
  • Swedish Stirling och utvecklingsbanken The Industrial Development Corporation of Africa tecknade avsiktsförklaring om att bilda ett gemensamt ägt finansierings/leasingbolag i Sydafrika – som går under arbetsnamnet ”Southern Shield”. Det nya bolaget planeras att kunna finansiera affärer i Afrika på upp till 100 PWR BLOK.
  • Swedish Stirling inlämnade en patentansökning avseende PWR BLOK 400-F till det europeiska patentverket (EPO). Ambitionen med ansökan är att förhindra kopiering av det unika konceptet för energikonvertering som Swedish Stirling utvecklat.
  • Swedish Stirling tecknade avtal med den sydafrikanska ferrokromproducenten Samancor Chormes dotterbolag TC Smelter Proprietary Limited. Avtalet avser en installation av en pilotanläggning med ett PWR BLOK vid anläggningen TC Smelter i Sydafrika. Anläggningen avses driftsättas under andra kvartalet 2020.
  • Mot bakgrund av Swedish Stirlings strategiska beslut att endast vidareutveckla PWR BLOK beslutade bolaget att formellt helt avveckla det tidigare solenergiprojektet. Detta får till följd att 23 % av bolagets totala balanserade utvecklingskostnader vid årets slut, som är hänförliga till solenergiprojektet, skrivs av. Beslutet får stor inverkan på periodens resultat men påverkar i övrigt inte bolagets nuvarande inriktning.
  •

Swedish Stirlings vd Gunnar Larsson kommenterar bokslutskommunikén den 20 februari kl 14:00 på https://event.finwire.tv/swedishstirling/

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat i Sverige på NGM Nordic SME. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2020 kl. 08:00 CET.