Swedish Stirling AB: Bokslutskommuniké 2021

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB (”publ”) (”Swedish Stirling”) publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2021.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag sin bokslutskommuniké för perioden 2021-01-01 – 2021-12-31. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 22 TSEK (- TSEK). Totala intäkter samt aktiverat arbete för kvartalet var 21 235 TSEK (15 637 TSEK).
  • Resultatet per aktie före utspädning för kvartalet var -0,18 SEK (-0,24 SEK).
  • Styrelsen för Swedish Stirling utsåg Dennis Andersson till ny VD i bolaget. Han efterträdde Gunnar Larsson som grundade bolaget 2008 och varit bolagets VD sedan dess. Dennis tillträdde tjänsten den 15 november 2021.
  • Bolaget fattade beslut om produktionsstart av PWR BLOK generation 3 efter slutförd funktionalitetsverifiering vid TC Smelter. Som en konsekvens av detta har produktionslinan i Sibbhult ställts om till serieproduktion vilken inleds under våren.
  • VD Dennis Andersson förvärvade 204 287 aktier av bolagets huvudägare OU Dagny.
  • Under perioden utnyttjades 7 teckningsoptioner från Swedish Stirlings teckningsoptionsprogram, beslutat på en extra bolagsstämma den 10 oktober 2014, för att teckna 70 000 nya aktier i bolaget, vilket tillförde bolaget cirka 160 000 kronor. Efter utnyttjandet har samtliga teckningsoptioner inom optionsprogram utnyttjats.

Januari - December

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 73 TSEK (- TSEK). Totala intäkter samt aktiverat arbete för året var 67 115 TSEK (53 395 TSEK).
  • Resultatet per aktie före utspädning för året var -0,59 SEK (-0,80 SEK).
  • Swedish Stirling och Glencore Operations South Africa tecknade i slutet av april avtal avseende energiomvandlingstjänst med installation av 25 PWR BLOK. För att säkra valutarisken med affären gjorde bolaget en valutasäkring.
  • Swedish Stirling och SMS Group GmbH tecknade avsiktsförklaring om att använda PWR BLOK teknologin för energiåtervinningsprojekt inom den europeiska ferrolegeringsindustrin.
  • Swedish Stirling genomförde i slutet av maj en riktad nyemission om 13 240 000 aktier, vilket tillförde bolaget 225 080 000 kronor.
  • Totalt konverterades 429 teckningsoptioner till aktier, vilket tillförde bolaget 9 849 TSEK.
  • I konverteringen av Swedish Stirlings konvertibellån KV2 och KV3 anmäldes 79 505 TSEK respektive 53 000 TSEK för konvertering, vilket motsvarade 99 procent respektive 100 procent.
  • Bolaget anlitade Christian Nilsson som ny Chief Technology Officer och Dan Hillén som ny CFO.

Swedish Stirlings vd Dennis Andersson kommenterar bokslutskommunikén den 16 februari kl. 16:00 på https://www.finwire.tv/webcast/swedish-stirling/q4-2021/

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2022 kl. 15:00 CET.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com