Swedish Stirling AB: Halvårsrapport 2019

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB publicerar idag sin halvårsrapport 2019.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag halvårsrapport för perioden 2019-01-01 – 2019-06-30. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

• Vid bolagsstämman den 26 april omvaldes Sven Sahle, Ulf Gundemark, Andreas Ahlström, Benedict Morgan och Gunilla Spongh samt nyvaldes Erik Wigertz. Sven Sahle omvaldes till styrelsens ordförande.
  • Stämman gav bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier – Styrelsen är bemyndigad att besluta om nyemission om en maximal ökning av aktiekapitalet med 20 % av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
  • I enlighet med stämmobeslut har bolaget bytt namn från Ripasso Energy AB till Swedish Stirling AB.
  • Lloyd’s Register har certifierat att PWR BLOK ärcdet billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, samt att teknologin ger större CO2 besparingar per investerad krona än något annat energislag.
  • Swedish Stirling AB har omförhandlat avtalet med sydafrikanska Afarak Mogale (Pty) Ltd. Det nya avtalet innebär att Afarak Mogale kommer att köpa el producerad med PWR BLOK istället för att själva äga utrustningen.
  • Swedish Stirling AB avser att ansöka om att noteras på en reglerad marknad under första halvåret 2020. Styrelsens beslut är att ansöka om notering på Nasdaq Stockholm Main Market.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• Swedish Stirling AB har tecknat ett exklusivitetsavtal med Glencore Operations South Africa. Avtalet ger Swedish Stirling exklusivitet att slutförhandla en installation av initialt upp till 25 PWR BLOK 400-F till en anläggning på 9,9 MW som fullt utbyggd uppskattas ge årliga intäkter på 40 MSEK.

Sven Ljungberg, Kommunikationschef, ir@swedishstirling.com

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2019 kl. 07:00 CET.