Swedish Stirling AB: Halvårsrapport 2021

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB publicerar idag sin halvårsrapport 2021.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag halvårsrapport för perioden 1 januari 2021 – 30 juni 202. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under andra kvartalet märks:

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till - TSEK (- TSEK). Totala intäkter för kvartalet var 16 484 TSEK (11 876 TSEK). Resultatet per aktie före utspädning för kvartalet var -0,13 SEK (-0,18 SEK).
  • Swedish Stirling och Glencore Operations South Africa Proprietary Limited, på uppdrag av Glencore Merafe Venture, tecknade i slutet av april avtal avseende en energiomvandlingstjänst med installation av 25 PWR BLOK 400-F (10MW) vid Glencore Merafe ferrokromsmältverk Lion i Sydafrika. Projektet är en del i Glencores ambition att uppnå nettonollutsläpp 2050.
  • Swedish Stirling genomförde i slutet av maj en riktad nyemission om 13 240 000 aktier. Intresset för den riktade nyemissionen var stort bland såväl nya svenska som internationella institutionella investerare, samt vissa befintliga aktieägare. Teckningskursen fastställdes, baserat på ett accelererat bookbuilding-förfarande, till 17,00 kronor per aktie. Swedish Stirling tillfördes genom emissionen 225 080 000 kronor före transaktionskostnader.
  • Bolaget har anställt Christian Nilsson som ny Chief Technology Officer (CTO) som tillträder sin tjänst den 1 september. Han kommer att leda bolagets teknik- och utvecklingsavdelning, och spela en viktig roll när bolaget ökar produktionsvolymerna under hösten, samt i arbetet med att långsiktigt utvidga PWR BLOK-teknologins användningsområden.
  • Swedish Stirlings styrelse beslutade att utse Dennis Andersson till bolagets vice VD. Utnämningen innebär att Dennis Andersson kommer att vara Swedish Stirlings VD Gunnar Larssons ställföreträdare samtidigt som han behåller sin nuvarande befattning som Chief Marketing & Sales Officer.

Swedish Stirlings VD Gunnar Larsson kommenterar halvårsrapporten den 20 augusti kl. 10:00 på www.finwire.tv/webcast/swedish-stirling/swedish-stirling-q2-presentation-2021/

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2021 kl. 11:30 CET.