Swedish Stirling AB: Rapport första kvartalet 2022

Swedish Stirling AB publicerar idag sin kvartalsrapport för 1:a kvartalet 2022.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling publicerar idag sin kvartalsrapport för perioden 2022-01-01 – 2022-03-31. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 36 TSEK (- TSEK). Totala intäkter samt aktiverat arbete för kvartalet var 10 788 TSEK (18 730 TSEK).
  • Resultatet per aktie före utspädning för kvartalet var -0,22 SEK (-0,14 SEK).
  • Swedish Stirling säkrade lånefinansiering i Sydafrika efter ett positivt kreditbeslut från den sydafrikanska banken The Industrial Development Corporation of Africa (”IDC”) avseende ett lån på 162MZAR (96MSEK) för installationen av bolagets första större kommersiella projekt med PWR BLOK på Lion smelter.
  • Swedish Stirling AB offentliggjorde att man avser att undersöka förutsättningarna för att genomföra en nyemission av preferensaktier om cirka 130 MSEK för att finansiera produktionen av PWR BLOK för projekt i Sydafrika och Europa. Bolagets styrelse beslutade att kalla till en extra bolagsstämma för att fatta beslut om ändring av bolagsordning som möjliggör utgivande av aktieslaget preferensaktier.
  • Vid en extra bolagsstämma den 21 mars 2022 beslutades att ändra bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag. De beslutade ändringarna innefattar bland annat nya gränser för bolagets aktiekapital och antal aktier samt att en bestämmelse om aktieslag införs i bolagsordningen, varigenom aktier ska kunna ges ut i två serier, stamaktier och preferensaktier. Befintliga utestående aktier i bolaget ska vara stamaktier. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av preferensaktier vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma den 21 april 2022, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av högst 1 100 000 preferensaktier.

Swedish Stirlings vd Dennis Andersson kommenterar kvartalsrapporten den 13 maj kl. 14:00 på https://www.finwire.tv/webcast/swedish-stirling/q1-2022/

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 2022 kl. 11:00 CET.