Swedish Stirling AB tecknar exklusivitetsavtal med Glencore (Sydafrika)

Swedish Stirling AB (“Swedish Stirling”) har tecknat ett exklusivitetsavtal med Glencore Operations South Africa Proprietary Limited (Alloys Division) (“Glencore”). Avtalet ger Swedish Stirling exklusivitet att slutförhandla en installation av initialt upp till 25 PWR BLOK 400-F till en kraftgenereringsanläggning på 9,9 MW som fullt utbyggd uppskattas ge årliga intäkter på 40 MSEK.

Swedish Stirling offentliggjorde den 1 oktober 2018 att man ingått en avsiktsförklaring (LOI) med en av Sydafrikas största ferrokromproducenter. Den 30 mars 2019 meddelade bolaget att motparten bett om ytterligare tid för att fullt kunna utvärdera förslaget ur ett tekniskt och legalt perspektiv.

Parterna har idag tecknat ett avtal som ger Swedish Stirling en exklusiv rätt att slutförhandla om en installation av initialt upp till 25 PWR BLOK 400-F (9.9 MW) till en kraftgenereringsanläggning vid Glencores smältverk i Lydenburg, Sydafrika. Fullt utbyggd kommer anläggningen att minska koldioxidutsläppen från smältverket med över 80 000 ton/år tack vare minskat behov av köpt el. Det nu ingångna avtalet innebär en ensamrätt till all restgas från smältverket i Lydenburg samt en överenskommelse om priser, leveranskriterier, utsläppsrätter och avtalslängd. Avtalet – förutom exklusiviteten – är ännu icke-bindande och förutsätter att ett slutligt avtal mellan parterna ingås, samt att Glencore erhåller alla nödvändiga interna godkännande.

Anläggningen vid Glencores smältverk kommer att ägas och drivas av ett för ändamålet särskilt bildat dotterbolag som Swedish Stirling kommer att kontrollera. Swedish Stirling avser att, men har ej ännu säkerställt, finansiera anläggningen i sin helhet genom en kombination av eget kapital, gröna obligationer och/eller bankfinansiering.

- Dagens avtal är inte bara en framgång för Swedish Stirling och ett genombrott för PWR BLOK och Stirlingteknologin. Att ett av världens största råvaruföretag väljer att satsa i ett så här stort kommersiellt projekt är ett verkligt kvalitetsbetyg för svensk miljöteknikindustri. Vi får nu möjlighet att i stor skala affärsmässigt bevisa att PWR BLOK är det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och att teknologin ger större CO2 besparingar per investerad krona än något annat energislag, säger Gunnar Larsson, vd Swedish Stirling.

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 juli 2019 kl. 16:45 CET.