Swedish Stirling anlitar Longspur Research för uppdragsanalys

Swedish Stirling har anlitat Longspur Research för löpande analyser av bolaget. Samarbetet är ett led i att öka förståelsen och intresset för Swedish Stirling bland institutionella investerare. I uppdragen ingår även att regelbundet ordna investerarträffar.

Intresset för det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling har ökat bland institutionella investerare, inte minst sedan certifieringsföretaget Lloyd’s Register i våras verifierade förtagets lösning att omvandla industriella restgaser till elektricitet – PWR BLOK 400-F. Av Lloyd’s certifiering framgår att PWR BLOK är det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, samt att den ger större CO2 besparingar per investerad krona än något annat energislag. Mot bakgrund av det ökade intresset har Swedish Stirling anlitat Londonbaserade Longspur Research för att regelbundet producera analyser av bolaget. Syftet är att skapa ytterligare intresse och förståelse för bolaget och dess affärsmodell bland institutionella investerare både i Norden och globalt.

I uppdraget ingår även att bjuda in kapitalförvaltare till regelbundna investerardagar. Arbetet med analyserna av Swedish Stirling kommer att inledas direkt och den första förväntas presenteras senast efter Q3-rapporten.

- Vi har under senaste året gjort stora framsteg i våra kontakter med institutionella investerare och kommer under hösten jobba än hårdare med detta. Syftet är att skapa förståelse för vårt bolag och efterfrågan för vår aktie när vi nu går mot Nasdaq och reglerad marknad. Med detta hoppas vi skapa förutsättningar för god likviditet i aktien, säger Sven Sahle, styrelseordförande och största aktieägare i Swedish Stirling.

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com