Swedish Stirling anställer ny CFO

Swedish Stirling AB har anställt Heléne Germundsdotter Öqvist som Chief Financial Officer (CFO) och medlem i företagets ledningsgrupp. Rekryteringen är ett viktigt led i bolagets ambition att noteras på Nasdaq Stockholm Main Market första halvåret 2020.

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling har anställt Heléne Germundsdotter Öqvist som ny Chief Financial Officer (CFO). Heléne har en gedigen bakgrund med över 30 års erfarenhet av arbete inom ekonomi, finans, strategi och verksamhetsstyrning. Hon har tidigare haft ledande roller inom Volvo Penta, bland annat som CFO & Vice President på Volvo Penta of the Americas Inc.

Närmast kommer Heléne från en tjänst som Head of Finance Efficiency & Senior Manager på konsultbolaget Capacent där hon både bistått kunder i stora finansiella transformations- och effektiviseringsprojekt, samt ansvarat för affärsområdet Finans. Som medlem av Capacents ledningsgrupp medverkade hon vid bolagets notering på First North 2015.

- Vi är mycket nöjda över att kunna rekrytera Heléne Germundsdotter Öqvist till Swedish Stirling. Hon har inte bara den kompetens och erfarenhet som krävs för att Swedish Stirling ska kunna ansöka om notering på Nasdaq Stockholm Main Markets. Hennes kunskaper blir även ett mycket värdefullt tillskott när bolaget inleder serieproduktion och går in i en expansivare fas, säger Gunnar Larsson, vd Swedish Stirling.

Som CFO ingår Heléne i Swedish Stirlings ledningsgrupp. Hon tillträder tjänsten under hösten.

- Swedish Stirling är ett spännande och innovativt företag med teknologi som både producerar el till låga kostnader och har en positiv klimatpåverkan.  Jag ser fram emot att få vara med och leda bolaget in i nästa utvecklingsskede, samt att få bolaget noterat på reglerad marknad under 2020, säger Heléne Germundsdotter Öqvist, tillträdande CFO Swedish Stirling.

Sven Ljungberg, Kommunikationschef, +46 708 365 310, ir@swedishstirling.com

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com