Swedish Stirling beviljas patent för PWR BLOK

Swedish Stirling har fått en patentansökan beviljad för lösningen att använda Stirlingmotorer för att återvinna energi ur industriella restgaser. Bolaget har under året intensifierat sitt arbete med att förstärka skyddet för de immateriella rättigheterna till bolagets produkt PWR BLOK.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB har fått en patentansökan avseende bolagets PWR BLOK teknologi godkänd. PWR BLOK är ett system som bolaget utvecklat där stirlingmotorer används för att återvinna energi ur industriella restgaser och spillvärme som omvandlas till elektricitet. Lösningen ger både stora kostnadsbesparingar och minskad klimatpåverkan.

Det godkända patentet omfattar den övergripande systemdesignen av PWR BLOK med särskild inriktning på flexibilitet och modularitet i konceptet. Egenskaper som sänker både investerings- och driftkostnaderna för lösningen. Patentet försvårar kopiering av konceptet att använda flera stirlingmotorer för energikonvertering som är inbyggda i en transporterbar container. Patentansökan som inlämnades i december 2019 har nu godkänts för Europa och gäller fram till 2039.

- Genom återvinning och energiomvandling med stirlingmotorteknologi kan PWR BLOK effektivt minska industrins kostnader för elektricitet samt deras klimatavtryck. Ett starkt patentskydd av teknologin säkerställer att vi under lång tid framåt får skörda värdet av det omfattande utvecklingsarbete vi lagt ner, säger Dennis Andersson, vd Swedish Stirling.

Den tredje generationen av PWR BLOK har varit i drift sedan 2021 vid Swedish Stirlings pilotanläggning på smältverket TC Smelter i Sydafrika. Bolaget har under 2022 även inlett serieproduktion vid fabriken i skånska Sibbhult. Parallellt har det interna arbetet med att stärka det immateriella skyddet intensifierats. Flera nya ansökningar förbereds och bolaget bedömer också att tidigare inlämnade patentansökningar avseende PWR BLOK kommer att beviljas under det kommande året.

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt, PWR BLOK, är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella restgaser och värme, och omvandla denna till 100 procent koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. Bolagets vision är att etablera stirlingteknologin som det bästa alternativet för lokal och hållbar produktion av elektricitet. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com