Swedish Stirling lämnar in patentansökan

Swedish Stirling AB har idag inlämnat en patentansökning avseende företagets produkt PWR BLOK 400-F till det europeiska patentverket (EPO). Ambitionen med ansökan är att förhindra kopiering av det unika konceptet för energikonvertering som bolaget utvecklat.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB har lämnat in en patentansökan för företagets produkt PWR BLOK 400-F till det europeiska patentverket (EPO). Ansökan omfattar bolagets övergripande systemdesign för generering av elektricitet från industriella restgaser. Funktioner som bolaget gör särskilt anspråk på i ansökan är inriktade på flexibiliteten och modulariteten i PWR BLOK-konceptet, vilket både sänker investerings- och driftkostnaderna. Syftet med patentansökan är att förhindra kopiering av konceptet att använda flera Stirlingmotorer för energikonvertering inbyggda i en transportbar container.

- Vi är först ut med en ny och egenutvecklad teknologi som skapar en helt ny marknad – energikonvertering av industriella restgaser. Genom att skapa ett starkt patentskydd av det koncept som vi utvecklat säkerställer vi att vi får skörda värdet av det utvecklingsarbete som vi lagt ner, och gör det mycket kostsamt för större industriella aktörer att kopiera lösningen den dag de börjar inse hur stor den här marknaden har potential att bli, säger Gunnar Larsson, VD Swedish Stirling.

Swedish Stirling bedömer själva att bolaget har god förmåga att försvara den ansökan som nu inlämnats i händelse av att den skulle kränkas. Man har sedan tidigare även ytterligare en inlämnad patentansökan avseende ett system för central kontroll och reglering av arbetsgasen i varje Stirlingmotor inom ett PWR BLOK.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat i Sverige på NGM Nordic MTF. Läs mer på www.swedishstirling.com