Swedish Stirling lanserar ett grönare lån som tar bort stora mängder CO 2 -utsläpp permanent

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling AB (”Swedish Stirling”) lanserar idag en helt ny typ av grönare lån som förhindrar stora mängder CO2-utsläpp permanent. Första långivare kommer bli grundarfamiljen till Oriflame – familjen af Jochnick.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling har med produkten PWR BLOK 400-F utvecklat en unik metod att omvandla industriella restgaser till klimatsmart elektricitet. PWR BLOK är, enligt det oberoende certifieringsföretaget Lloyd’s Register, det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag och ger dessutom större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirlings första PWR BLOK driftsattes under våren hos den sydafrikanska ferrokromproducenten Afarak Mogale.

Som ett led i att finansiera en snabb utbyggnad i Sydafrika lanserar Swedish Stirling nu en helt ny typ av grönare lån. Förutom ränta garanterar låneavtalet att utsläppsrätterna som PWR BLOK genererar under lånets löptid aldrig kommer att säljas vidare. Lånet säkerställer därmed att mycket stora mängder CO2 globalt aldrig kommer produceras.

Familjen af Jochnick – grundare av Oriflame – kommer bli först med att ge det nya lånet. Det nominella beloppet på lånet är 10 MSEK med en ränta på 8,25%, och en löptid på 4 år med möjlighet till förlängning på 2 år. Lånet motsvarar kostnaden för två PWR BLOK och därmed CO2-besparingar på drygt 6 500 ton/år. Lånet möjliggör därmed att upp till 40 000 ton mindre CO2 släpps ut under lånets löptid.

- Swedish Stirling har en mycket spännande miljöteknik som tydligt reducerar stora mängder CO2-utsläpp till en låg kostnad. Att vara med tidigt och bidra till att denna teknologi byggs ut snabbare var det viktigaste skälet för oss att teckna det gröna lånet. Som i allt vi gör ser vi till att få maximal nytta i våra investeringar. I detta fall minskade CO2-utsläpp, säger Alexander af Jochnick.

- Med vårt nya lån har vi skapat en riktig CO2-dödare. Vi tackar familjen af Jochnick för deras tidiga stöd och förtroende, säger Sven Sahle, styrelseordförande och största ägare i Swedish Stirling.

- Eftersom PWR BLOK är den teknologi i världen som idag ger störst CO2-besparingar per investerad krona så kan vi erbjuda ett lån som ger riktigt stor positiv miljöpåverkan redan vid förhållandevis små belopp, säger Gunnar Larsson, vd och grundare av Swedish Stirling.

Sven Ljungberg, Kommunikationschef, +46 708 365 310, ir@swedishstirling.com

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com