Swedish Stirling säkrar lånefinansiering i Sydafrika

Swedish Stirling AB (publ) har mottagit ett positivt kreditbeslut från den sydafrikanska banken The Industrial Development Corporation of Africa (”IDC”) avseende projektfinansiering av PWR BLOK i Sydafrika.

Miljöteknikföretaget Swedish Stirling har idag mottagit ett positivt kreditbeslut från IDC avseende ett lån på 162MZAR (96MSEK) för installationen av bolagets första större kommersiella projekt med PWR BLOK på Lion smelter i Sydafrika. Projektet avser en 10MW installation och de första enheterna beräknas skeppas under året. Kreditfaciliteten är i sydafrikanska Rand (ZAR) till en enligt bolaget mycket konkurrenskraftig ränta över 8 år.

- Vi har under en lång tid arbetat för att PWR BLOK ska bli det som kallas för ”bankable”, dvs belåningsbart hos kommersiella banker, och har nu nått det målet. Kapitalkostnaden för teknologin är väldigt viktig för att skapa det kunden mest efterfrågar - en lägre elkostnad och minskade koldioxidutsläpp. Vi kommer långsiktigt att arbeta vidare för att sänka kapitalkostnaden ytterligare. På kort sikt är vårt främsta fokus leverans till projektet och avtal om ytterligare installationer i Sydafrika, säger Dennis Andersson, VD Swedish Stirling.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2022 kl. 16:00 CET.