Swedish Stirling tecknar avsiktsförklaring med sydafrikansk utvecklingsbank

Swedish Stirling AB (”Swedish Stirling”) och utvecklingsbanken The Industrial Development Corporation of Africa (”IDC”) tecknar avsiktsförklaring om att bilda ett gemensamt ägt finansierings/leasingbolag i Sydafrika. Det nya bolaget kommer initialt kunna finansiera affärer i Afrika på upp till 100 PWR BLOK.

Det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling har idag tecknat en avsiktsförklaring med den sydafrikanska utvecklingsbanken IDC om att tillsammans bilda ett finansierings/leasingbolag i Sydafrika. Det nya bolaget – som går under arbetsnamnet ”Southern Shield” – kommer initialt att kunna finansiera installationer på upp till 100 PWR BLOK. Swedish Stirling kommer initialt att äga 51 procent av Southern Shield, men andelen kommer systematiskt spädas ut till lägst 25 % + 1 aktie. Southern Shield kommer initialt finansieras med 50 procent belåning som på sikt förväntas öka till 70 procent. Lösningen medför att Swedish Stirlings finansiella åtaganden i framtida affärer, av de 100 PWR som Southern Shield kommer kunna finansiera initialt, maximalt kan uppgå till cirka 6 MEUR, vilket Swedish Stirling avser finansiera med gröna lån. Bildandet av Southern Shield är föremål för godkännande av IDC:s kreditkommitté och att parterna ingår nödvändiga avtal.

- Vi får nu en lösning på plats som möjliggör fullt fokus på utveckling och försäljning av stirlingteknologi. Det är bättre att vara bäst på en sak än hyfsad på många, säger Sven Sahle styrelseordförande och största ägare i Swedish Stirling.

Swedish Stirling har sedan tidigare tecknat avtal respektive avsiktsförklaring med de sydafrikanska ferrokromproducenterna Afarak Mogale (Pty) Ltd och Glencore Operations South Africa (Pty) Ltd om två anläggningar med 7 respektive 25 PWR BLOK. I båda fallen avser avtalen kraftgenereringstjänster där PWR BLOK, som ägs av Swedish Stirling, omvandlar ferrokrombolagens restgaser till elektricitet som bolagen sedan köper. Swedish Stirlings långsiktiga strategi och uttalade framtida ambition är dock att tillverka och sälja PWR BLOK.

- Bildandet av Southern Shield och samarbetet med IDC säkerställer inte bara finansieringen av det första Glencoreprojektet utan ger oss en långsiktig lösning där vi framåt kan erbjuda PWR BLOK både till motparter som själva vill äga utrusningen och till de som föredrar en lösning utanför sin balansräkning, säger Gunnar Larsson, vd Swedish Stirling.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat i Sverige på NGM Nordic MTF. Läs mer på www.swedishstirling.com

Om The Industrial Development Corporation (IDC)

The Industrial Development Corporation of South Africa (IDC) grundades 1940 och är en nationell institution för utvecklingsfinansiering som inrättats för att främja ekonomisk tillväxt och industriell utveckling. IDC ägs av Sydafrikanska staten och står under Economic Development Departments övervakning. IDC strävar efter att främja entreprenörskap genom att bistå i att bygga konkurrenskraftiga industrier och företag baserade på sunda affärsprinciper. Läs mer på www.idc.co.za/