Swedish Stirling tecknar avtal med Glencore Merafe Venture

Swedish Stirling AB (Swedish Stirling”) och Glencore Operations South Africa Proprietary Limited (“Glencore”), på uppdrag av Glencore Merafe Venture, har idag tecknat ett avtal avseende en energiomvandlingstjänst med installation av 25 PWR BLOK 400-F (10MW) vid Glencore Merafe ferrokromsmältverk Lion i Sydafrika.

PWR BLOK 400-F är utvecklad av Swedish Stirling och möjliggör konvertering av industriella restgaser till 100% koldioxidneutral elektricitet.

I augusti 2020 tecknade det svenska miljöteknikföretaget Swedish Stirling en avsiktsförklaring med den sydafrikanska ferrokromproducenten Glencore rörande en installation av totalt upp till 88 PWR BLOK 400-F vid smältverket Lion i Sydafrika.

Parterna har idag undertecknat ett avtal (Energy Conversion Service Agreement) rörande en energiomvandlingstjänst med installation av 25 PWR BLOK (10MW) vid smältverket Lion. Avtalet löper under 8 år från den tidpunkt då den sista enheten är kommersiellt driftsatt, samt innehåller en option för Glencore Merafe Venture att förlänga avtalets löptid med ytterligare 7 år. Värdet för Swedish Stirling på det initiala avtalet uppskattats till 700 MZAR (413 MSEK).

Avtalet träder i kraft när vissa villkor som bland annat inkluderar slutlig finansiering är uppfyllda. Under det initiala avtalets uppskattas anläggningen kompensera koldioxidutsläpp från smältverket Lion med över 500 000 ton. Första PWR BLOK beräknas att levereras 2022. Verksamheten kommer att ägas och drivas av ett för ändamålet särskilt bildat dotterbolag som Swedish Stirling kommer att kontrollera.

- Glencores smältverk Lion är en av världens största ferrokromanläggningar. För Swedish Stirling är avtalet ett tydligt erkännande att PWR BLOK kommer att vara en viktig lösning för metallindustrin och startskottet för en större kommersiell utrullning, säger Gunnar Larsson, vd Swedish Stirling.

-  Vi är mycket nöjda med detta projekt som vi tror kommer att minska både våra produktionskostnader och koldioxidutsläpp. Projektet är en del i Glencores ambition att uppnå nettonollutsläpp 2050, säger Japie FullardHead of Ferroalloys Industrial Assets på Glencore.

Swedish Stirlings försäljningschef Dennis Andersson kommenterar avtalet torsdagen den 29 april kl 15:30 på: https://www.finwire.tv/webcast/swedish-stirling/swedish-stirling/

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com

Om Glencore

Glencore är ett av världens största globala diversifierade råvaruföretag diversifierade naturresursföretag och producerar och tillhandahåller 60 ansvarsfullt producerade råvaror som främjar vardagen. Koncernens verksamhet omfattar bland annat cirka 150 anläggningar inom gruvdrift, metallurgi och oljeproduktion.

Med verksamhet i över 35 länder i både etablerade och framväxande regioner för naturresurser stöds Glencores industriella verksamhet av ett globalt nätverk med mer än 30 försäljnings- och marknadsföringskontor. Glencores kunder är industriella konsumenter, till exempel inom fordons-, stål-, kraftproduktions-, batteritillverknings- och oljesektorerna. Bolaget tillhandahåller också finansiering, logistik och andra tjänster till producenter och konsumenter av råvaror. Företaget sysselsätter cirka 135 000 personer, inklusive underleverantörer.

Glencore är stolt över att vara medlem i Voluntary Principles on Security and Human Rights och International Council on Mining and Metals. Bolaget är en aktiv deltagare i Extractive Industries Transparency Initiative, och har ambitionen att vara ett totalt nollutsläppsföretag år 2050. www.glencore.com/southafrica

Denna information är sådan information som Swedish Stirling är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 28 april 2021 kl. 18:00 CET.