Swedish Stirlings huvudägare har anmält sig för köp av preferensaktier för 18,6 miljoner kronor

Swedish Stirling AB (publ):s (”Swedish Stirling” eller ”Bolaget”) huvudägare, OU Dagny (”Dagny”), har anmält sig för köp av preferensaktier motsvarande 18,6 miljoner kronor och har i samband därmed avyttrat stamaktier för att finansiera förvärvet.

Swedish Stirlings största aktieägare, Dagny, som är helägt av Bolagets styrelseordförande Sven Sahle, har anmält sig för köp av Bolagets klimatkompenserande preferensaktier motsvarande 18,6 miljoner kronor i Bolagets pågående erbjudande av preferensaktier. Dagny kommer inte att garanteras eller prioriteras tilldelning i emissionen. För att finansiera förvärvet har Dagny sålt stamaktier i en s.k. block trade till institutionella investerare genom ABG Sundal Collier.

- Vår klimatkompenserande preferensaktie är en helt ny unik produkt på finansmarknaden som vi är stolta över. Jag vill stå bakom den inte bara i ord utan även handling, säger Sven Sahle, styrelseordförande i Swedish Stirling.

Efter försäljningen av stamaktier äger Dagny 26 366 007 stamaktier motsvarande 20,5 procent av det totala antalet utstående aktier och röster i Bolaget.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – ett av det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat på Nasdaq First North Premier och FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. Läs mer på www.swedishstirling.com