Swedish Stirlings största ägare donerar aktier till stiftelse

Swedish Stirlings styrelseordförande, som också är bolagets största aktieägare, skänker 100 000 aktier i bolaget till Transparency Foundation i Lettland.

OU Dagny, största aktieägare i Swedish Stirling och till 100% ägt av Sven Sahle, styrelseordförande i Swedish Stirling AB, har idag skänkt 100 000 aktier i bolaget till den lettiska stiftelsen Transparency Foundation. Stiftelsens mål är att främja öppenhet och begränsa korruption i den privata och offentliga sektorn, samt att stödja Transparency International Lettland/ Delna (Sabiedrība par atklātību - ”Delna”) i dess allians mot korruption.

-  ”Fairness” är ett av Swedish Stirlings kärnvärden och något som jag personligen brinner för. Ägnar man sig åt affärer ser man tyvärr korruption i olika former. Både i form av privata aktörer som vill ha orättfärdiga ersättningar och stater som med skattepengar ger stöd till ytterst tveksamma affärsprojekt. Detta är något som jag personligen vill bidra till att bekämpa. Denna gång i ett land jag bott i flera år och genom en stiftelse som sköts av en person, Valdis Liepiņš, jag har den högsta respekt för, säger Sven Sahle, styrelseordförande och största aktieägare i Swedish Stirling.

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com