Utfall i konverteringen av Swedish Stirling KV1

Innehavare av Swedish Stirling AB:s konvertibler 2017/2019 (Nordic MTF: STRLNG KV1) (”KV1”) hade under perioden från och med den 1 oktober 2019 till och med den 18 november 2019 möjlighet att konvertera sina konvertibler till aktier i Swedish Stirling till en konverteringskurs om 4,40 kronor per aktie. Av det totala utestående lånebeloppet om 25 074 661 kronor under KV1 har ett belopp om 24 575 623,60 kronor anmälts för konvertering, vilket motsvarar cirka 98 procent.

Till följd av konverteringen kommer Swedish Stirlings aktiekapital att öka med 55 853,69 kronor från 795 050,21 kronor till 850 903,90 kronor och antalet aktier och röster kommer att öka med 5 585 369 aktier och röster från 79 505 021 aktier och röster till 85 090 390 aktier och röster.

De nya aktierna som tillkommit på grund av konvertering beräknas registreras av Bolagsverket omkring den 27 november 2019 och förväntas bli föremål för handel på Nordic MTF omkring den 29 november 2019.

Konvertibellånets slutförfallodag är den 30 november 2019. Återstående lån och räntebelopp kommer att återbetalas och utbetalas den 2 december 2019 till den som är registrerad som konvertibelinnehavare på avstämningsdagen för betalning den 25 november 2019.

Om Swedish Stirling

Swedish Stirling är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Swedish Stirlings stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.swedishstirling.com