Valberedningen i Swedish Stirling uppdaterar sitt förslag till styrelse

Valberedningens förslag

Ulf Gundemark, som har föreslagits till omval som styrelseledamot i Swedish Stirling AB (publ), har meddelat valberedningen att han avböjer omval som styrelseledamot vid årsstämman 2020, som hålls den 24 april 2020, till följd av pensionering. Vidare har Erik Wigertz, som tidigare avböjt omval, meddelat valberedningen att han står till förfogande för omval som styrelseledamot.

Till följd av detta har valberedningen beslutat att uppdatera sitt förslag till styrelse genom att inte föreslå omval av Ulf Gundemark, men att föreslå omval av Erik Wigertz som styrelseledamot. Det innebär att valberedningens förslag till årsstämman är att styrelsen ska bestå av sex ledamöter (utan suppleanter), att omval ska ske av Sven Sahle (ordförande), Andreas Ahlström, Gunilla Spongh, Erik Wigertz och David Zaudy samt att nyval ska ske av Carina Andersson.

Valberedningen föreslår att arvode ska utgå med 200 000 kronor vardera till styrelseledamöterna Carina Andersson och Gunilla Spongh. Till ordförande i revisionsutskottet ska ersättning utgå med 100 000 kronor. Övriga styrelse- och utskottsledamöter ska inte erhålla något arvode.

Information om åtgärder på stämman med anledning av det nya coronaviruset

Som tidigare angetts i kallelsen till årsstämman kommer Swedish Stirling även att vidta fler åtgärder vid stämman för att begränsa smittspridning. Detta innebär bland annat att ingen dryck och förtäring kommer att serveras vid stämman, att det inte kommer att hållas någon frågestund efter stämman och att begränsningar kommer införas vad gäller antalet närvarande icke aktieägare. Mot bakgrund av myndigheternas föreskrifter vill bolaget uppmana alla aktieägare att noga överväga möjligheten att istället för att närvara fysiskt vid stämman utnyttja sedvanlig möjlighet att rösta via ombud. Bolaget följer utvecklingen noga och kommer vid behov att på bolagets hemsida www.swedishstirling.com uppdatera informationen om vilka ytterligare åtgärder som vidtas.

Swedish Stirling AB är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Bolagets senaste produkt – PWR BLOK 400-F – är en unik egenutvecklad lösning för att återvinna energi ur industriella rest- och fackelgaser och omvandla dessa till 100 % koldioxidneutral elektricitet med hög effektivitet. PWR BLOK är – enligt oberoende certifiering – det billigaste sättet att producera elektricitet som existerar idag, och ger större CO2-besparingar per investerad krona än något annat energislag. Swedish Stirling AB är listat i Sverige på NGM Nordic SME. Läs mer på www.swedishstirling.com