Swedish Tourism Innovation Center ny partner i FN-projekt om turism och fred

Report this content

Swedish Tourism Innovation Center blir ny partner i programmet  ”Tourism and Peace” – ett initiativ av UNWTO och universitetet i Klagenfurt i Österrike. Inom ramen för programmet genomförs ett projekt som ska utarbeta riktlinjer för hur man gör affärer i konflktdrabbade områden runt om i världen. Centrets roll är att kommunicera och sprida information om hur turism kan utgöra en fredsbyggande kraft.

- Det är naturligtvis hedrande att bli utvald till partner i ett internationellt projekt som främjar turism och samtidigt syftar till att skapa en bättre värld. Projektet stämmer väl överens med vår ambition att även positionera Sverige och vår verksamhet på den internationella arenan, säger Jan Lundin, vd på Swedish Tourism Innovation Center.

Turistföretag i konfliktdrabbade områden saknar ofta förståelse för hur de ska främja en fredlig utveckling och därmed bidra till sysselsättning och välstånd. Det är denna brist på förståelse och förmåga som projektet fokuserar på, utifrån antagandet att turism kan spela en viktig roll i att skapa fred runt om i världen. Projektet ger praktisk vägledning i hur turistföretag kan göra affärer och samtidigt bidra till fred i konfliktområden.

Center for Peace Research and Peace Education i Österrike vid universitetet i Klagenfurt, driver Tourism and Peace tillsammans med Compass GmbH i Tyskland, International Alert i Storbritannien, Swisspeace i Schweiz och nu också med Swedish Tourism Innovation Center.

- Sverige har ett gott rykte inom turism kopplat till hållbarhet och innovation och är en trovärdig aktör inom internationell fred och säkerhet. Vi är därför mycket glada över att knyta till oss Swedish Tourism Innovation Center som partner i detta projekt, säger Cordula Wohlmuther, projektledare på Center for Peace Research and Peace Education i Österrike.

För mer information, kontakta gärna:

Emilie Eliasson Hovmöller, informationschef på Swedish Tourism Innovation Center, tfn: 070-710 74 18, emilie.eliasson-hovmoller@rts.se eller Jan Lundin, vd på Swedish Tourism Innovation Center, tfn: 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se.

Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) är en internationell plattform för samverkan kring ökad innovation och hållbar utveckling inom turism. Visionen är att bidra till en bättre värld med turism som verktyg för att möta globala samhällsutmaningar. Initiativtagare till Swedish Tourism Innovation Center är näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Läs mer: www.tourisminnovation.se.

Taggar: