Delårsrapport januari - mars 2000

Swedmach Industries AB (publ) Delårsrapport januari - mars 2000 Fortsatt stark tillväxt Omsättningen i koncernen 7 788 Tkr (5 420 Tkr) Rörelseresultat - 1483 Tkr (-204 Tkr) Leveransstart under avtalet med Linpac Group i Storbritannien Avtal om förvärv av Systemtruckar i Örebro Verksamhet Swedmach utvecklar, tillverkar och säljer truckar och ergo-lyftar för inomhusbruk. Bolaget är sedan juli 1999 noterat på Stockholms Fondbörs, under AktieTorgets lista. Bolagets namn Swedmach är en förkortning av SWEDish MACHinery. Marknad Hög tillväxttakt även under första kvartalet år 2000. Detta gäller framförallt ergosegmentet och mindre lagertruckar, främst av modell gåtruckar. Swedmach deltog i Hannovermässan i mars, den i världen ledande utställningen för materialhanteringsutrustning. Stort intresse visades från slutkunder såväl som återförsäljare. Förvärv Avtal har träffats, under villkor att beslut fattas på Swedmachs ordinarie bolagsstämma, om förvärv av Systemtruckar i Örebro AB, ett av de ledande lokala truckföretagen i Sverige. Genom förvärvet tillförs Swedmach viktig marknadskunskap bl.a. inom den växanden hyresmarknaden. Systemtruckar har ett stort antal truckar ute på hyreskontrakt. Vidare ökar närheten till marknaden. Service förbättras gentemot kunderna avseende både försäljning såväl som på den viktiga eftermarknaden, d.v.s. service och reservdelar. Rörelsens intäkter Koncernens intäkter uppgick under första kvartalet till 7 788 Tkr (5 420 Tkr) d.v.s. en ökning med 44 % jämfört med motsvarande period 1999, men trots det understiger budget något. På helår förväntas dock budget överträffas. Rörelsens resultat Resultatet i Koncernen första kvartalet uppgick till - 1 483 Tkr (-204). Detta är en avvikelse från lagd resultatbudget som var - 1 100 Tkr för första kvartalet. Orsaken är bland annat högre kostnader än budgeterat när det gäller marknadsaktiviteter. Det är i branschen normalt att 4:e kvartalet är det klart bästa både omsättnings- och resultatmässigt. En uppbyggnad mot detta kommer att fortsätta under andra och tredje kvartalet. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00370/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00370/bit0002.pdf Hela rapporten