Swedmach dubblar omsättningen genom förvärv

Report this content

Swedmach dubblar omsättningen genom förvärv. Snabbväxande Swedmach har skrivit ett letter of intent med ett välrenommerat svenskt truckföretag. Förslag om förvärvet kommer läggas på den ordinarie bolagsstämman 28 april. Genom förvärvet bäddar Swedmach för en allt snabbare expansion på den svenska marknaden. Affären ger bolaget en dubblad omsättning under år 2000. Sortimentsutvidgning och erfarenhet av uthyrningsverksamhet är nya kompetenser som tillförs. Swedmach knyter också till sig erfaren personal inom de nya segmenten vilket möjligör en snabb omsättningsökning både för befintliga och nya produkter. "Det nya företaget ger oss en snabb utväxling under detta året. Swedmachs pallyftare och ergoprodukter får fint sällskap och finner många nya kunder genom förvärvet. Vi kan även erbjuda en komplettering av Swedmachs lättare sortiment med tyngre maskiner. Genom förvärvet kommer vi att infria omsättningsprognosen för år 2000, dvs en omsättning på 61 miljoner med råge," säger Swedmach´s VD Hans Åke Färnstrand. Swedmach Industries Swedmach utvecklar och marknadsför mindre truckar och ergolyftar för inomhusbruk, en marknad som expanderar mycket snabbt. Produkterna säljs under två varumärken; Liftwell som vänder sig till företag med stora krav på kvalitet, kunskap och service, och säljs exempelvis via professionella truckåterförsäljare. Mach som vänder sig till kunder som ser till priset i första hand. Mach sortimentet säljs via järnhandeln och postorderföretag. Utöver detta levererar Swedmach produkter till OEM-marknaden, dvs. kunden får sitt eget namn på produkten. Swedmachs huvudmarknader finns idag i Norden, England och Tyskland. Export till övriga marknader sker via fristående distributörer. Swedmach Industries AB (publ.) är sedan juni 1999 noterat på Aktietorgets lista. För ytterligare information, kontakta: Hans-Åke Färnstrand, VD Swedmach Industries AB Telefon: 013-10 23 20, 070-374 52 73 E-post: hans.faernstrand@swedmach.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00130/bit0002.pdf