Beslut i SwedSecs disciplinnämnd

SwedSecs disciplinnämnd har 2009-05-20 fattat beslut i tre skilda ärenden. I ett av ärendena återkallades licensen och i de andra två ärendena utdelades varningar för att licenshavarna agerat i strid mot gällande regler hos sina arbetsgivare. Licenshavaren vars licens återkallats, utförde på en s.k. rådgivningskunds depå under tiden januari-september 2008, vid ett stort antal tillfällen transaktioner utan uppdrag från kunden och utan att ge information i efterhand till denne. Den ene Licenshavaren som tilldelats varning, hade vid tre tillfällen gjort korta affärer för egen räkning i strid med den s.k. enmånadsregeln och brustit med att i rätt tid anmäla egna affärer till arbetsgivaren. Den andre Licenshavaren, som tilldelats varning, hade underlåtit att dokumentera kundmöten och vidarebefordra kundklagomål på det sätt arbetsgivarens interna regelverk föreskrev. Han hade vidare underlåtit att genast utföra en säljorder för kundens räkning, vilket lett till en inte obetydlig förlust. Disciplinnämndens beslut i anonymiserad form biläggs detta pressmeddelande.