Sverige och Finland ingår samarbetsavtal om tester för finansiella rådgivare

SwedSec, som licensierar anställda på den svenska finansmarknaden, och APV Investment Examinations, som auktoriserar finansiella rådgivare i Finland, har ingått ett samarbetsavtal om att ömsesidigt godkänna varandras licensieringstester för rådgivare.

Avtalet innebär att den som genomfört licensieringstest för rådgivare i Sverige framöver ska kunna erhålla auktorisation i Finland och tvärtom.

SwedSec har över 22 000 aktiva licenshavare. APV Investment Examinations har cirka 13 000 auktoriserade rådgivare.

– Detta avtal underlättar rörligheten för rådgivare mellan Sverige och Finland vilket är viktigt med tanke på att många svenska finansiella företag har verksamhet i Finland, säger SwedSecs ordförande Tom Dinkelspiel.

– Ett gränsöverskridande godkännandet av tester som det här, breddar kvalitetsstämpeln inom investeringsrådgivning och gynnar hela sektorn för finansiella tjänster i vår region, säger Petri Simberg, ordförande APV Investment Examinations.

SwedSec har sedan tidigare samarbetsavtal med Finansnaeringens Autorisasjonsordninger som auktoriserar finansiella rådgivare i Norge och med engelska Chartered Institute for Securities & Investment som auktoriserar anställda på värdepappersmarknaden i Storbritannien.

Katarina Lidén, VD SwedSec, telefon: 08-56 26 07 15 eller e-post: katarina@swedsec.se

Markku Savikko, VD APV Investment Examinations, telefon: +358 400 405 236 eller e-post: markku.savikko@gmail.com

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.