SwedSec återkallar privatrådgivares licens

Privatrådgivaren har inte sett till att handlingar undertecknats av kunder och har inte heller arkiverat dokumenten korrekt. Dessutom saknades rådgivningsdokumentation från kundmöten.

Ett stort antal handlingar som inte var undertecknade av kunder upptäcktes i rådgivarens kontorsskåp. I skåpet fanns även elva uppdrag och avtal från kundmöten där det saknades rådgivningsdokumentation.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivaren allvarligt brustit i sitt arbete och att han har utsatt företaget för inte oväsentliga risker. Med hänsyn till den vikt dokumentationsskyldigheten har på finansmarknaden och att det handlar om upprepade överträdelser som omfattar ett stort antal kunder är överträdelserna så allvarliga att rådgivarens licens återkallas.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 190 företag är anslutna till SwedSec och ca 23 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.