SwedSec återkallar rådgivares licens

Rådgivaren har tagit emot ett legat från en avliden tidigare kund och trots uppmaning om att betala tillbaka pengarna behållit dessa.

Rådgivaren har tagit emot ett legat på 500 000 kr från en avliden kund som han tidigare haft kundansvar för. Han informerade inte sin chef och när händelsen uppdagades följde han inte företagets uppmaning om att återbetala pengarna.

SwedSecs disciplinnämnd bedömer att ett legat som en anställd tar emot ska jämställas med mottagande av pengar som gåva, vilket rådgivaren måste ha förstått. Att ta emot gåvor i form av kontanter från kunder är strängt förbjudet enligt företagets interna regler.

Disciplinnämnden konstaterar att agerandet är synnerligen olämpligt och kan skada förtroendet för företaget och finansmarknaden. Eftersom rådgivaren så allvarligt brustit i sitt arbete återkallas licensen. Mot bakgrund av vissa omständigheter tidsbegränsas återkallelsen.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 183 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 700 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.