SwedSec återkallar rådgivares licens

Rådgivaren har utfört tre lägenhetsaffärer med hjälp av bulvaner.

Rådgivaren har under en period av två år utfört fem lägenhetsaffärer. I tre av dessa har han, i förhållande till sin arbetsgivare, använt sina vänner som lägenhetsköpare och kredittagare. De aktuella krediterna hade inte beviljats om rådgivaren hade ansökt om dessa i eget namn. Transaktionshistorik på rådgivarens konto visar överföringar mellan rådgivaren och hans vänner i samband med lägenhetsaffärerna. Detta bekräftar att rådgivaren själv var den egentliga köparen och kredittagaren i lägenhetsaffärerna och att det därmed förelåg ett bulvanförhållande.

SwedSecs disciplinnämnd anser att rådgivarens agerande strider mot grundläggande etiska principer om att uppträda hederligt och professionellt, vilka bl.a. framgår av lag. Affärer på detta sätt får inte förekomma i den licensierade verksamheten. Disciplinnämnden konstaterar att rådgivaren allvarligt har brustit i sitt arbete och att hans licens därmed ska återkallas.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 183 företag är anslutna till SwedSec och ca 23 200 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.