Lekfulla former möter stram skandinavisk design

Mjuka linjer och en nätt siluett gör de svulstiga och djupa fåtöljerna sällskap hos Sweef som tillsammans med den danska möbeltillverkaren Dan-Form tagit fram ett mer avskalat alternativ med fokus på enkelhet och funktion. Robusta materialval som skinn och stål har använts för att ta fram den nya stolkollektionen.

Kollektionen består av en barstol, matstol och loungestol som går att beställa i färgerna svart och naturskinn. Den strama skandinaviska designen sammanflätar i hög grad visuell kvalité med medvetna materialval. Stolarnas kropp är gjord i matt pulverlackerad stål där rygg och sits är handsydd i finaste anilinskinn. Tack vare naturskinnets behandlade yta får både sits och rygg stadga som i sin tur håller formen väl. Kroppens böjda former ger även stolarna ett lekfullt uttryck som samspelar fint med den råa och industriella stilen.

Stolarnas subtila design och raka linjer ger optimal kontrast till en svulstig möbelgrupp eller soffa. Placera stolarna runt ett barbord i betong, ett rustikt matbord i trä eller ensamma att lyfta en tom yta. De nya stolarna kommer som resten av Sweefs sortiment att gå under ett passande djurnamn, som i detta fall blir Antilopen med tanke på dess snarlikt nätta karaktär.

De olika modellerna

Loungestol i stål med skinnsits svart/natur: 4.000 kr

Stol i stål med skinnsits svart/natur: 2.500 kr

Barstol i stål med skinnsits svart/natur: 2.500 kr