Bästa lån utan UC 2021

Är du på jakt efter lån som inte påverkar din kreditvärdighet är det lån utan UC du bör kolla upp i första hand. Om en långivare använder sig av alternativa kreditupplysningsföretag så syns nämligen inte dessa kreditupplysningar i UC:s register.
Lånium.com har gjort en stor undersökning (som inkluderat över 130 långivare) där man tagit fram de bästa lånen utan UC 2021 som vi presenterar här:

Ingen av långivarna ovan använder sig av UC för att göra sin kreditkoll utan av andra upplysningsföretag som Creditsafe, Bisnode eller Safenode.

Everyday+ - lån utan UC med besked direkt

Everyday+ använder sig av Bisnode för sin kreditprövning och är därmed ett lån utan UC. Hos Everyday+ kan man låna från så lite som 1 000 kr upp till maximalt 25 000 kr där lånet har en löptid på från 1 månad upp till 1 år.

För att kunna låna hos Everyday+ behöver du vara minst 20 år gammal, ha en årsinkomst på minst 120 000 kr (motsvarar 10 000 kr i månaden) och du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Du väljer själv hur mycket av lånet du vill ta ut då det i själva verket är en kontokredit. Skicka bara ett SMS till Everyday+ där du anger hur mycket du vill ta ut så får du pengarna in på bankkontot redan samma dag.
Har du Nordea som bank så kan du få pengarna utbetalda direkt utan fördröjning, annars kommer pengarna in samma eller nästkommande dag.

Monetti - låna upp till 20 000 kr med anmärkning

Hos Monetti är det möjligt att ansöka om snabblån eller kontokredit på upp till 20 000 kr där ingen kreditprövning hos UC görs då man istället samarbetar med upplysningsföretaget Bisnode.

Välj själv om du vill ha kontokredit eller ansöka om lån, väljer du lånet får du en klumpsumma utbetald direkt, vid krediten kan du istället välja när och hur mycket pengar du vill föra över till ditt bankkonto.

Oavsett om du väljer lånet eller kontokrediten så får du både besked och utbetalning direkt när du ansöker smidigt med BankID.

Monetti godkänner även kredit och lån för dig med betalningsanmärkning. Detta förutsatt att du har en ordnad ekonomi i övrigt och klarar av kreditprövningen som görs.

För att bli godkänd behöver du vara minst 18 år gammal, ha en deklarerad inkomst samt vara folkbokförd i Sverige. Du får inte ha något skuldsaldo hos Kronofogden (men det accepterar ingen annan långivare heller).

Brixo - snabblån utan UC med utbetalning direkt

Långivaren Brixo använder sig av Bisnode för sin kreditprövning vilket gör att ingen kreditupplysning hos UC behöver tas. Hos Brixo kan man ansöka om snabblån från 3 000 kr upp till 30 000 kr med snabba besked och normalt utbetalning direkt eller samma dag.

För att kunna låna hos Brixo behöver du ha fyllt 18 år och kunna signera din ansökan med BankID. Om du har betalningsanmärkningar är detta inget problem förutsatt att du i övrigt blir godkänd i den kreditprövningen som görs.

Lånet hos Brixo fungerar som en kontokredit - du får ett kreditutrymme godkänt och kan sen välja om du vill ta ut alla pengarna eller bara en del. Du betalar sen bara ränta på den delen av kreditutrymmet som du använder dig av. Om du t.ex. ansöker om 10 000 kr i kredit kan du välja att bara ta ut 5 000 kr för att ha möjligheten att snabbt ytterligare föra över 5 000 kr till ditt bankkonto när behovet uppstår.

Ferratum - låna 45 000 kr snabbt utan UC

Ferratum är en populär långivare inom smslån som både erbjuder kontokredit och privatlån. Kontokrediten är på från 1 000 kr upp till 45 000 kr. Kreditprövningen görs hos Creditsafe vilket innebär att din ansökning inte syns i UC:s register.

För att kunna bli beviljad Ferratum kontokredit behöver du vara minst 21 år gammal, vara folkbokförd i Sverige och klara av den kreditprövningen som görs. Det är OK att ha betalningsanmärkningar och ändå bli godkänd, förutsatt att din ekonomiska situation är tillräckligt bra i övrigt.

Du kan få direkt utbetalning om du har bankkonto hos ​​Swedbank, Handelsbanken eller SEB. Har du bankkonto hos annan bank kan du få ut pengarna efterföljande dag.

Obs! Ansöker du om Ferratum privatlån/blancolån (som är på upp till 300 000 kr) så kommer en kreditprövning hos UC göras. Lånet utan UC är på kontokrediten.

Lumify - lån utan UC med utbetalning inom 15 min.

Långivaren Lumify erbjuder snabba krediter från 2 000 kr upp till 30 000 kr. När du ansöker om att bli beviljad en kontokredit (eller kreditlina som Lumify kallar det) görs ingen kreditupplysning hos UC utan istället hos Creditsafe.

För dig som vill ta ett snabbt lån så är Lumify ett riktigt bra val, inom bara 15 minuter från att din kredit blivit godkänd kan du få utbetalning till alla svenska storbanker (Nordea, SEB, Swedbank eller Handelsbanken) - dygnet runt. För övriga banker kan det ta lite längre tid, men normalt har du alltid pengarna senast nästkommande dag.

Som ny kund kan man låna upp till 10 000 kr utan UC. Om du redan lånat hos Lumify och återbetalat ditt lån kan du ansöka om nytt lån på upp till 30 000 kr.

Så fungerar lån utan UC

Alla långivare måste alltid göra en kreditupplysning för att säkerställa att personen som lånar pengar också klarar av att betala tillbaka sin skuld. Det är här kreditupplysningen kommer in i bilden.

Vid större lån som privatlån, bolån och billån används nästan alltid kreditupplysningsföretaget UC för att göra kreditkollen. Långivare som använder UC har också ganska höga krav för att bevilja lån och det är långt ifrån alla som blir godkända som söker.

Har man av olika anledningar en lägre kreditvärdighet - det kan bero på låg inkomst, många kreditupplysningar, betalningsanmärkningar m.m. - kan det bli svårt att ta ett vanligt lån. Det är här lån utan UC kommer in i bilden. Långivarna ställer lägre krav och beviljar fler personer.

Vid en kreditansökan görs kreditupplysningen hos alternativa kreditupplysningsföretag som Bisnode, Safenode eller Creditsafe. Precis som UC har även de register och lämnar ut information om inkomster, civilstatus, betalningsanmärkningar m.m. men att det har gjorts en kreditupplysning på dig är inget som rapporteras vidare till UC.

Fördelar med att ta lån utan UC

Det finns flera fördelar med att ta ett lån utan UC:

1. När du ansöker om lån utan UC syns inte detta hos i deras register. Har det gjorts många kreditupplysningar på dig kan det påverka din kreditvärdighet negativt och du kan både få svårt att köpa bostad, teckna abonnemang m.m.

2. Lån utan UC ställer normalt lägre krav på kreditvärdighet, det är alltså lån som är enklare att få.
  3. Snabbare utbetalning och direktutbetalning brukar vara möjligt vid lån utan UC. Det går även att få utbetalning på kvällar och helger, något som är ovanligt vid privatlån och långivare som använder sig av UC.
  4. Går att låna mindre summor pengar, tack vare lån utan UC kan man låna så lite som 1 000 - 2 000 kr, något som inte är möjligt vid privatlån och blancolån där lägsta lånesumman ofta är på 10 000 kr.

Tänk även på att det finns nackdelar med lån utan UC:

1. Då det ställs lägre krav på långivaren innebär det att räntan behöver vara högre. Detta helt enkelt pga. att långivaren tar en större risk och behöver kompensera för det genom att ta mer betalt.

2. Om man inte betalar sin skuld kan man få ytterligare problem. Om du har lånat för att lösa en ekonomisk situation och får svårt att betala av din nya skuld kan det innebära att du blir ännu mer skuldsatt. Är du osäker på om du kommer kunna betala av ditt lån bör du undvika den här typen av snabblån.

Krav för att kunna ta ett lån utan UC

Även om det är lättare att få ett lån utan UC än ett “vanligt” lån så ställs det ändå vissa grundläggande krav för att bli beviljad lånet:

• Du måste vara minst 18 år gammal (vissa långivare har 21 år som lägsta ålder)

• Du måste vara svensk medborgare bosatt i Sverige
  • Du måste ha någon form av deklarerad inkomst, även om den är låg.
  • Ingen aktiv skuld hos Kronofogden

Uppfyller du kraven ovan har du goda chanser att bli beviljad ett lån utan UC. Betalningsanmärkningar accepteras av flera långivare förutsatt att du har en bättre ekonomisk situation nu än när du fick dina anmärkningar.

Hur hittar jag bäst lån utan UC 2021?

Det viktigaste generellt när man lånar pengar är att få så låg ränta som möjligt. Därför bör man i första hand ta ett lån med säkerhet eller ett privatlån. Men då alla inte har möjligheten till det finns istället alternativet lån utan UC.
För ett lån utan UC är räntan högre men totalkostnaden behöver för den sakens skull inte bli så hög då man lånar en ganska liten summa pengar med en kort löptid.

För att hitta bästa lånet utan UC bör du jämföra lån hos Lånium.com först, du kan då välja lånet med lägst ränta och bäst villkor. Du kan där även hitta aktuella kampanjer från långivare, ibland finns exempelvis möjligheten att hitta räntefria lån i 30 dagar och lån med betalningsfria månader.

Finns det lån utan kreditupplysning?

Det är en vanlig missuppfattning att det förekommer lån utan kreditupplysning, så är inte fallet. Ett företag som ingår i ett kreditavtal med en privatperson (dvs. lånar ut pengar) måste alltid ta reda på personens återbetalningsförmåga, det får man reda på genom att göra en kreditupplysning.

Vanliga företag som tillhandahåller kreditupplysningar om privatpersoner i Sverige är UC (Upplysningscentralen), Bisnode, Safenode och Creditsafe.

Vad innehåller en kreditupplysning?

På en kreditupplysning finns allmänna uppgifter om dig som civilstatus och din bostad, inkomstuppgifter som din taxerade inkomst (din lön som syn i deklarationen), hur mycket skatt du har betalat och andra inkomster. I kreditupplysningen finns även uppgifter om skulder och anmärkningar.

Kreditupplysningen innehåller även en riskprognos som helt enkelt är en bedömning om hur stor risk en kreditgivare tar när de lånar ut pengar till dig.