Lånium har nu lanserat Akademin

Nyligen lanserade den svenska jämförelsesajten för lån, Lånium, sin kunskapsplattform Akademin på sin hemsida. Den nya plattformen är en del av Låniums fortsatta fokus på kunskap om lån och ekonomi.

Lånium har under en längre period varit en av de större sajterna för jämförelser av lån för privatpersoner som vill låna pengar. Men målet med Lånium har alltid varit större än att endast erbjuda bra jämförelser och lånelistor. Det har länge saknats en bra plattform för djupgående information som berör både lån och ekonomi och är nu något som Lånium ämnar ändra på.

- Akademin är ett resultat av att vi på Lånium upplevde att det saknas resurser på nätet för privatpersoner att på ett snabbt och enkelt sätt kunna sätta sig in i lånemarknaden. Vi har alltid varit av åsikten att ett välinformerat lånebeslut är ett lyckat lånebeslut. Därför kände vi att det var upp till oss att skapa en plattform som innehåller all information man kan tänkas behöva för att ta ett välinformerat lånebeslut, säger Simon Klaesson, ansvarig utgivare på Lånium.

Då lån och ekonomi är två väldigt breda ämnen har Akademin delats upp i olika sektioner. Det finns i dagsläget fyra sektioner vilka är Grunder, Privatekonomi, Ekonomi och Företag. Under varje sektion finns sedan relevanta och informativa guider som berör olika ämnen för sin tilldelade kategori.

- Hade vi gjort det enkelt för oss hade vi bara lagt alla guider under en och samma kategori. Men allt eftersom arbetet med Akademin fortskred insåg vi att det är helt fel sätt att göra det på. Lån och ekonomi är två alldeles för breda ämnen för att kunna kategoriseras in under endast en stor kategori. Utefter den förfrågan som vi sett bland våra målgrupper landade vi på fyra kategorier. Ytterligare kategorier kan komma i framtiden om vi upplever att det finns ett behov för det.

Akademin lanseras med 35 guider till att börja med och fler är redan planerade inför framtiden. Planen är att fortsätta utöka Akademin för att skapa en så komplett kunskapsplattform som möjligt. Akademin ska kunna täcka upp hela informationsbehovet, oavsett vad man letar efter när det kommer till lån eller ekonomi.

- Vi har redan nu eventuella förändringar planerade till Akademin men vill först och främst se hur våra användare upplever och använder sig av den nya plattformen. Huvudsakligen vill vi att våra användare ska uppleva att dem hittar all information de behöver i Akademin och att alla deras frågor besvaras. För oss är Kunskap A och O när man ska låna pengar, avslutar Simon Klaesson.

Lånium.com är en ledande jämförelsesajt av lån i Sverige och har sedan 2016 hjälpt flera tusen svenska privatpersoner att hitta lån genom våra professionella och kostnadsfria jämförelser. Vi täcker i dagsläget nästan alla låneformer och listar några av Sveriges absolut största långivare.