• SweGreen AB/

Swegreen sätter upp en odling på ICA Supermarket Rimforsa och tillkännager kommande installation på ICA Supermarket Sävja

Report this content

Swegreen, världsledande inom butiksodling, är stolta över att kunna tillkännage sin senaste installation på ICA Supermarket i Rimforsa, som gick live för ett par veckor sedan. Dessutom är Swegreen stolta över att tillkännage sin nästa installation på ICA Supermarket Sävja, planerad till de kommande veckorna.

Den nystartade odlingen i Rimforsa är Swegreens senaste plattform, Saga, som erbjuder flexibla produktionsvolymer på 2000-3000 sallader och örter i veckan.

“Med lanseringen av Saga har vi öppnat upp ett nytt segment för Swegreen, riktat mot mindre butiker som ICA Supermarket Rimforsa och ICA Supermarket Sävja. Denna plattforms flexibilitet gör att vi kan ta fördelarna med butiksodling till en bredare publik och säkerställa att fräscha, lokalt odlade produkter är tillgängliga året runt.” Swegreens vd Pierre Mohlin uttrycker sin entusiasm över de nya installationerna. Han tillägger vidare, ”Responsen är otroligt positiv. Vårt mål är att skapa ett hållbart och effektivt livsmedelsproduktionssystem som möter behoven på lokala marknader, och Saga installationen är ett viktigt steg mot att uppnå det.”

Butikschefer och handlarna för ICA Supermarket Rimforsa, Joakim och Emil Thörnberg, delar sin entusiasm: “Vi är glada över att samarbeta med Swegreen och introducera denna innovativa butiksodling i vår butik. Det är en fantastisk möjlighet att erbjuda våra kunder de färskaste, lokalt odlade grönsakerna samtidigt som vi skapar en unik shoppingupplevelse.”

På samma sätt uttrycker Roberto Logiodice, butikschef på ICA Supermarket Sävja, sin glädje och förväntan inför den nya installationen: “Vi ser fram emot den kommande lanseringen av Swegreens odling i vår butik. Detta samarbete ligger perfekt i linje med vårt åtagande att tillhandahålla hållbara produkter av hög kvalitet till vårt samhälle.”

Saga, som odlingsplattformen heter, förbättrar inte bara färskheten och kvaliteten på produkterna och erbjuder en shoppingupplevelse från framtiden utan minskar avsevärt det miljöavtryck som är förknippat med konventionella jordbruksmetoder. Genom att minimera transporter och använda ny teknologi fortsätter Swegreen att sätta nya standarder inom livsmedelsindustrin.

För mer information och pressfrågor:
Sepehr Mousavi
Chief Innovation Officer, Swegreen
Phone: +46 (0) 733 1400 43 / +1 310 526 3388
Email: Sepehr.mousavi@swegreen.se

Swegreen is a vertical farming innovation venture and an agtech company, founded in 2019. Swegreen offers the world’s most productive and automated farming solutions in a service model (Farming as a Service) to retail chains, supermarket, restaurants, hotels and real-estate owners. The niche is to run decentralized, distributed and high-tech farming units for production of hyper-local and climate-smart greens of top quality. Swegreen offers growing platforms of various sizes and production capacity together with a remote-farming Cloud service that monitors and manages these farms by help of AI.