Fortsatt stark ställning för kontanter

Report this content

En undersökning som opinionsinstitutet Novus har gjort visar att kontanter har en fortsatt stark ställning bland svenskar i alla åldergrupper. 69 procent tycker att det känns tryggt med kontanter i plånboken och närmare hälften, 46 procent, anser att integriteten är bättre skyddad om man betalar med kontanter än med kort. Under­sökningen har gjorts på uppdrag av bevakningsföretagens branschorganisation Sweguard.

Undersökningen visar även att kontanter har en stark position på utlandsresor. Över 65 procent av de tillfrågade använder kontanter av bland annat säkerhetsskäl när de reser utomlands. För den regelbundna konsumtionen används kontanter av 64 procent vid restaurangbesök och av ca 60 procent vid inköp av livsmedel. Cirka hälften använder någon gång kontanter vid köp av kläder.

- Debatten efter Panaxias konkurs visade hur viktiga kontanter är för samhället, vilket också bekräftas av undersökningen. Vad som är anmärkningsvärt är att majoriteten inte litar helt på kort när de reser utomlands och att så många som 23 procent någon gång använder kontanter när de köper kapitalvaror. Kontanter är alltså viktiga för trygg­heten både hemma och utomlands och har fortfarande en väsentlig funktion även vid större inköp, konstaterar Mikael Johansson från Sweguard.

67 procent av de tillfrågade använder oftast kontanter för mindre inköp och kort för större. Här kan man konstatera att en större andel, ca 80 procent, i de äldre åldergrupperna är särskilt benägna att använda kontanter för mindre inköp.

Erfarenheter från andra länder visar att benägenheten att använda kontanter ökar när tiderna försämras därför att man då har bättre kontroll över sin ekonomi. Novus undersökning visar även att var femte tillfrågad i Sverige i åldersgruppen 18-29 år anser att man har bättre kontroll när man använder kontanter vilket är en något högre andel än genomsnittet.

Många tycker att kontanter har en viktig pedagogisk funktion enligt undersökningen. En tredjedel av de tillfrågade anser att den som aldrig eller sällan använder kontanter har sämre förståelse än övriga för pengars värde.

-Undersökningen bekräftar att kontanter har en stark ställning som betalningsmedel och att en majoritet känner sig tryggare med kontanter i plånboken. Vår analys av undersökningen är att kortbedrägerier och risker vid betalningar med mobiltelefon är faktorer som påverkar den positiva inställning till kontanter som betalningsmedel, säger Mikael Johansson.

Kontakt:
Mikael Johansson, presstalesman
Sweguard, Box 1233, 164 28  KISTA
E-post: mikael.johansson@sweguard.se

SWEGUARD är riksorganisationen för svenska auktoriserade bevakningsföretag. Sweguard säkerställer kvalitet, skapar förtroende för bevakningsföretag och väktare samt verkar för en god arbetsmiljö, hög kompetens och en gemensam etisk värdegrund för den svenska bevakningsbranschen. Läs mer på: www.sweguard.se