• SWENTEC/

Framtidens miljöteknik - Innovationer från de kunskapsintensiva spetsområdena IT, bio-, rymd- och nanoteknik

Report this content

Miljöteknik förutspås att inom tio år genomsyra i det närmaste alla verksamheter och sektorer. Samtidigt pågår stora satsningar i de kunskapsintensiva branscherna IT, bio-, rymd och nanoteknik. På tisdag 16 november presenterar Swentec, Sveriges miljöteknikråd, en ny rapport med förslag som avser stärka efterfrågan på och utbudet av miljöinnovationer baserade på teknologierna inom dessa spetsområden.

- Miljöteknik är inte en bransch utan en drivkraft för hela näringslivet. Det är Swentecs förhoppning att denna rapport kan bidra till att den viktiga och intressanta utveckling som nu sker av IT, bio- rymd- och nanoteknik också kan vara en del av att utveckla svensk miljöteknik och miljöinnovationer, säger Berit Gullbransson, verksamhetschef på Swentec.

Rapporten ger en översiktlig bild av strategier, policies och teknikområdet i sig inom respektive spetsområden, och hur de relaterar till eller kan relateras till miljöteknikutvecklingen. Svenska aktörer som ansvariga för program inom forskning och utveckling, resurscentra, myndigheternas roller och initiativ, branschorganisationer beskrivs också från ett miljöteknikperspektiv. Rapporter ger även exempel på svenska företag som använder IT, bio- rymd- och nanoteknik för att skapa ny miljöteknik eller vässa befintliga miljötekniska system.

- Stora resurser används för att utveckla IT, bio-, rymd- och nanoteknik som strategiskt viktiga spetsområden. Den utvecklingen bör också kunna bidra till att utveckla svensk miljöteknik, och ge positiva bidrag till att lösa de globala miljöproblemen, säger Ulf E Andersson, projektledaren som tagit fram rapporten.

Rapporten avslutas med ett antal förslag som avser stärka efterfrågan på och utbudet av miljöinnovationer baserade på teknologierna inom spetsområdena och som ökar samverkan och utbytet mellan miljöteknikaktörer och aktörer inom IT, bio- rymd- och nanoteknikområdena.

- Det kanske viktigaste enskilda förslaget är att finansiera och utveckla fler teknikdemonstratorer och referensanläggningar för innovativ miljöteknik. Nya hållbara stadsdelar kan bli "skyltfönster" för miljöinnovationer, föreslår Ulf E Andersson.

Program tisdagen 16 november kl. 08.00-09.30

Catarina Hedar, Swentec, presenterar innehållet i rapporten tillsammans med Ulf E Andersson från Naturvårdsverket. Cecilia Hertz från rymdteknikföretaget Umbilical Design samt Johan Björling från eGain deltar och berättar om sina erfarenheter.
Plats: IVL Svenska Miljöinstitutet, Valhallavägen 81, Stockholm

Projektledare för arbetet har varit Ulf E Andersson vid Naturvårdsverket. I projektets referensgrupp har följande organisationer ingått: IVA Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin, IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Naturvårdsverket, Rymdstyrelsen, Tillväxtverket och Vinnova.

Berit Gullbransson, verksamhetschef
Tel: 031-759 29 41, E-post: berit.gullbransson@enterprise.ministry.se

David Björneloo, kommunikationsansvarig
Tel 031-759 29 46, E-post: david.bjorneloo@enterprise.ministry.se

Swentec, Sveriges miljöteknikråd, har regeringens uppdrag att på nationell nivå utveckla en effektiv struktur som ökar tillväxten för svensk miljöteknik. Kansliet är placerat i Göteborg och arbetet styrs av Swentecs råd.

Taggar: