• SWEPUMP/

Swepumps ställningstagande avseende byggvarudeklarationer och byggvarubedömningar

Report this content

Byggvarudeklaration (BVD) har funnits sedan 1997 och bygger på ett frivilligt åtagande inom svensk byggsektor. BVD är ett branschgemensamt format för hur information om byggvarors miljöpåverkan ska dokumenteras.

Systemet med BVD är framtaget av Kretsloppsrådet och dess två viktiga syften är:

• Miljöbedömning av byggvaror

• Dokumentation av inbyggda varor

För att förenkla för den som köper in byggvaror finns tre leverantörer som tillhandahåller en byggvarubedömning av produkten utifrån dess BVD. Dessa leverantörer är:

• SundaHus

• Byggvarubedömningen

• BASTA

Swepumps ställningstagande
Pumpar och pumpsystem omfattas inte av BVD. Därmed är det heller inte aktuellt att använda en byggvarubedömning från SundaHus, Byggvarubedömningen och BASTA.

Motivering
Enligt begreppsförklaringen i BVD definieras en ”Byggvara” eller ”Byggprodukt” enligt nedan;
Försäljnings- eller leveransenhet avsedd att användas vid byggarbete. Begreppet "byggvara" resp. "vara" är i en BVD liktydigt med ”byggprodukt”. En byggvara (eller byggprodukt) kan vara en kemisk produkt eller kan innehålla eller vara behandlad med en kemisk produkt. Exempel på det sista är impregnerat virke.

Byggsektorn regleras bland annat av Byggproduktförordningen. Intentionen med Byggprodukt-förordningen är att ställa krav på det som definieras som ”Byggvaror” eller ”Byggprodukter”. Ingående maskiner i byggnadsverket omfattas inte. Detta avspeglas i att inga standarder relaterade till pumpar och pumpsystem är harmoniserade mot Byggproduktförordningen.

Byggproduktförordningens definition av ”Byggprodukt” är;
Varje produkt eller byggsats som tillverkas och släpps ut på marknaden för att varaktigt ingå i byggnadsverk eller delar därav och vars prestanda påverkar byggnadsverkets prestanda i fråga om de grundläggande kraven för byggnadsverk.

Då definitionen av ”Byggvara” eller ”Byggprodukt” i BVD och Byggproduktförordningen samstämmigt exkluderar pumpar och pumpsystem ska dessa produkter inte omfattas av BVD.

För kommentarer kontakta:
Jessica Paulin, branschansvarig SWEPUMP, jessica.paulin@tebab.com

SWEPUMP är en service- & intresseorganisation för tillverkare, importörer och serviceföretag i Sverige av pumpar, pumpstationer och tillhörande produkter inom flödeshantering. SWEPUMP är en branschorganisation inom Teknikföretagens Branschgrupper AB. www.swepump.org

Taggar: