Höj ribban - är dagens miljökontroll av fordon tillräcklig?

Report this content

Transportsektorn står för en betydande del av de utsläpp som påverkar miljö och klimat. Nya klimatpolitiska ambitioner och en snabb teknologisk utveckling av bilarna gör det nödvändigt att utveckla nya kontrollmetoder och gränsvärden för tillåtna utsläpp. Hur kan bilbesiktningen användas för att bättre uppnå miljö- och klimatmålen? Välkommen till en diskussion med bland andra Europaparlamentarikern Jytte Guteland (S) och journalisten Lydia Capolicchio.

De miljökrav som ställs på nya bilar har fortlöpande skärpts, men när bilarna väl tagits i bruk kritiseras miljökraven för att vara allt för lågt ställda. En utvecklad kontroll och en skärpning av olika gränsvärden skulle kunna få en positiv effekt i form av minskad miljöpåverkan. Genom högre krav vid bilbesiktningar och med modern teknologi bör det också vara möjligt att införa mätningar av kväveoxidutsläpp, något som inte alls testas idag.

Inom ramen för det så kallade SET-projektet har CITA, den internationella branschorganisationen för fordonsbesiktning, studerat hur fordonsbesiktningarna bättre kan användas som verktyg för att uppnå samhällets miljö- och klimatambitioner.

Vilka åtgärder kan vidtas för att göra den befintliga fordonsflottan mer klimat- och miljösmart? Vilka av dagens krav bör lagstiftaren se över?

Den 21 september anordnar branschorganisationen Swetic – Sektion fordonsbesiktning ett öppet seminarium om hur fordonsbesiktningarna kan utvecklas för att stärka det svenska miljöarbetet.

I panelen deltar Gerhard Müller, policyexpert för miljö på CITA, Jytte Guteland (S), europaparlamentariker, Ulf Troeng, utredare på Naturvårdsverket, samt Eva Morger, kvalitets- och miljöchef på Bilprovningen. Panelsamtalet modereras av journalisten Lydia Capolicchio.

Välkommen!

Tid: Onsdag 21 september, 13.00 – 15.00
Plats: Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm (mötesrum Kullagret).

Jessica Paulin, branschansvarig för Swetic - Sektion Fordonsbesiktning, swetic@tebab.com, (0)8-782 08 65

Patrik Forslund, presskontakt, (0)73-344 97 23