• SWETIC/

SWETIC har utsett en ny ordförande och det blir Johan Svenningsson, till vardags vice VD på SP - Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. SP är ett internationellt ledande institut för forskning och innovation. Certifiering är ett annat viktigt verksamhetsområde. Tidigare har Johan varit projektdirektör inom Westinghouse Electric mellan 2004 och 2009 samt haft andra chefspositioner hos Pharmadule Emtunga AB och ABB Atom.

Ny vice ordförande är Jörgen Backersgård. Jörgen är vd på ÅF Kontroll (som byter namn till Dekra Industrial AB den 1 januari 2011) vars tjänster spänner över ett brett fält inom såväl besiktning, provning och certifiering. Jörgen har varit i branschen sedan 1990. De första åren i dåvarande AB Materialröntgen, vidare som teknisk chef i SAQ Kontroll AB. 1998 började Jörgen på ÅF-Kontroll och är sedan 2002 VD för bolaget.

Gunilla Winroth har varit ordförande sedan 2004 och avgår nu efter långt och förtjänstfullt arbete.

De 70 medlemsföretagen i SWETIC utför viktiga funktioner i det svenska industrisamhället. Väl fungerande besiktning och certifiering är en förutsättning för en hög säkerhet, tillförlitlighet och miljöanpassning av svensk industri och näringsliv.

SWETIC har sju Tekniska kommittéer där medlemsföretagen bland annat har en gemensam dialog med myndigheter kring hur bedömningar utifrån gällande regelverk ska göras. Dessa områden är

• Tryck (Tryckkärl)
  • Lyft (Hissar, Rulltrappor, Portar etc)
  • Provning
  • Energideklarationer
  • Systemcertifiering (Kvalitet, IT, Miljö, Arbetsmiljö och Livsmedel)
  • Personcertifiering
  • Produktcertifiering

För mer information kontakta Magnus Davidsson, verksamhetsledare SWETIC, 08-782 08 09, swetic@teknikforetagen.se

SWETIC är branschföreningen för de företag som är ackrediterade att utföra besiktning, certifiering och provning av olika produkter, installationer och organisationer. Väl fungerande besiktning och certifiering är en förutsättning för en hög säkerhet, tillförlitlighet och miljöanpassning av svensk industri och näringsliv.