SWETIC utser ordförande och vice ordförande

SWETIC är branschföreningen för de företag som utför besiktning, certifiering och provning av olika produkter, installationer och organisationer. De utför en viktig del i arbetet med att göra Sverige säkrare, miljöanpassat och mer konkurrenskraftigt. Nu har man utsett ny ordförande och vice ordförande.

Styrelsen har utsett ordförande och vice ordförande. Tidigare viceordförande Jörgen Backersgård blir nu ordförande, en roll som han i praktiken haft sedan företrädaren Johan Svenningsson avgick efter två års framgångsrikt ordförandearbete. Jörgen är VD på DEKRA Industrial AB vars tjänster spänner över ett brett fält inom såväl besiktning, provning och certifiering. Jörgen har varit i branschen sedan 1990. De första åren i dåvarande AB Materialröntgen, vidare som teknisk chef i SAQ Kontroll AB. 1998 började Jörgen på DEKRA Industrial (f.d. ÅF Kontroll) och är sedan 2002 VD för bolaget.

Ny vice ordförande är Rikard Nyhrén, som är affärsområdeschef för Region Öst inom Dalkia Sverige AB och ingår i företagets ledningsgrupp. Rikard har varit verksam inom fastighetssegmentet sedan 2005 och innan dess studerat vid Byggnadsingenjörsprogrammet på Mälardalens Högskola.
Dalkia Sverige AB arbetar med energi och teknisk fastighetsförvaltning för byggnader i ett integrerat erbjudande till sjukhus, offentlig sektor, handel och kontor, samt erbjuder energi- och tekniska kringtjänster för industriella kunder.

SWETIC arbetar inom sju områden där medlemsföretagen bland annat har en gemensam dialog med myndigheter kring hur bedömningar utifrån gällande regelverk ska göras. Dessa områden är Tryckkärl, Lyftanordningar, Fordonsbesiktning, Personcertifiering, Energideklarationer, Provning samt Kvalitets, IT, Miljö, Arbetsmiljö- och Livsmedelscertifiering.

För mer information kontakta Magnus Davidsson på SWETIC, 08-782 08 09, swetic@teknikforetagen.se

--------------------

SWETIC tycker

• Besiktning och provning av teknisk utrustning är en förutsättning för ett säkert samhälle och väsentligt för svensk industris framgång