Delårsrapport januari - juni 2000

Delårsrapport januari - juni 2000 * Hård priskonkurrens och låga elpriser * Lägre el- och värmeförsäljning till följd av mild väderlek * Resultatet efter finansnetto minskade med 7 procent * Lägre drift- och underhållskostnader * Fortsatt starkt kassaflöde från rörelsen * Satsningen på bredband fortsätter Koncernchefens kommentar Hård konkurrens på främst elmarknaden tillsammans med en mild inledning på året innebar ett lägre resultat det första halvåret. De pågående rationaliseringarna och effektiviseringarna vägde inte fullt upp effekterna av lägre volymer och fortsatt låga elpriser. Rörelseresultatet minskade sex procent under perioden. Räntabiliteten minskade något medan vinstmarginalen ökade något. Kassaflödet är fortsatt starkt. Inom affärsområdet Marknad och Försäljning har marginalen för el minskat jämfört med förra året. Till följd av den goda vattentillgången i Norge, i kombination med överföringsbegränsningar mellan Norge och Sverige har prisområdesskillnader uppstått på elbörsen. Priset på spotkraft i Sverige har tidvis varit mycket högre än i Norge. Prisområdesskillnaden har blivit ett problem för den nordiska elbörsen. Skillnaden är en följd av vattenkraftöverskottet i Norge som accentuerats av det myckna regnandet i juli och den periodvisa knappheten på effekt i Sverige. Kärnkraftrevisioner äger som vanligt rum under sommarperioden och dessutom har viss kärnkraft reglerats ner för att anpassas till marknadens förutsättningar. Av samma skäl kan man inte utesluta att produktionsanläggningar framöver kommer att stänga längre perioder. Till denna utveckling bidrar i hög grad omläggningen till en fast skatt (effektskatt) på kärnkraft från och med halvårsskiftet. En sådan skatt stimulerar till längre neddragningar på ett och samma ställe. Skatten motsvarar cirka 20 procent av terminspriserna på el. Det är nog inte många som undgått att ta del av den besvärliga situation som uppstått på vissa håll i Norrland med tanke på all nederbörd. Översvämningarna har på vissa håll gett omfattande skador. För kraftbolagen har det varit - liksom för alla andra - omöjligt att förutse de extrema regnmängderna. Många skador har också uppstått i oreglerade tillflöden i vilka det varken finns dammar eller kraftverk. Reglering av älvar minskar risken för översvämningar. Strukturförändringen av den nordiska energimarknaden fortsätter. Efter våra förvärv av 49 procent i Østfold Energis försäljnings- och nätbolag går vi vidare med att diskutera köp av 20 procent i Oslo Energi Holding. Förhandlingarna ska vara klara under hösten. Oslo Energi Holding är ett av Norges största kraftbolag med mycket stor vattenkraftproduktion. Sydkrafts ökade närvaro i Norge innebär affärsmöjligheter för flera bolag i koncernen. ElektroSandberg, som ingår i Affärsområde Konsulter och Entreprenörer, nyanställer i södra Norge för att möta de behov som finns i området. I Danmark startar vi bolaget Sydkraft Danmark A/S som ska bearbeta den danska värmemarknaden med Sydkrafts framgångsrika svenska värmekoncept - Totalvärme. I Polen fortsätter vi våra ansträngningar att sälja in samma koncept och att investera i panncentraler och undercentraler i fjärrvärmenätet i staden Poznan med 600 000 invånare. Utvecklingen inom IT och bredband går snabbt. 40 procent av alla hushåll antas ha bredbandsuppkoppling inom några år. Vi har bildat Sydkraft Bredband AB för att kraftfullt satsa på affärer med hjälp av bredbandsteknik. Sydkraft, som under ett antal år sysslat med bredband, ska bli en av de ledande bredbands- leverantörerna. Investeringar kommer därför att göras i såväl stamnät, stadsnät som accessnät - alltså näten närmast kund. Denna satsning är ytterligare ett uttryck för vår vilja att se framåt utan att tappa fotfästet i nuet - myntat i begreppet TomorrowToday. Ett annat framtidsprojekt är Bo01 - en internationell bostadsmässa i Malmö nästa år - där vi kommer att förse den framtida stadsdelen med 100 procent lokal förnybar energi, vilket inkluderar bland annat vindkraft, solceller och geotermi. Med cirka 1 000 konsulter i vårt affärsområde Konsulter och Entreprenörer, varav många är experter på IT och bredband, har vi all anledning att vara offensiva inom energiområdet. Sycon, som är vårt konsultbolag, har under de senaste månaderna förvärvat ytterligare kunskap. I juli förvärvades Stockholm Konsult Stadsutveckling och BARAB med 170 respektive 20 tekniska konsulter. Den rådande marknadssituationen med mycket låga elpriser och bristande överföringskapacitet mellan främst Norge och Sverige, har förorsakat betydande prisområdesskillnader till skada för samtliga svenska elförsäljningsbolag. Stabila kassaflöden från främst vår vattenkraftproduktion och distributionsverksamhet gör att vi även fortsättningsvis aktivt kan deltaga i den pågående omstruktureringen på främst den nordiska elmarknaden. Lars Frithiof Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 7 390 Mkr (7 701), vilket är en minskning med cirka fyra procent jämfört med motsvarande period föregående år. Av försäljningen avsåg 3 008 Mkr (3 360) det andra kvartalet. Omsättningsminskningen berodde huvudsakligen på lägre volymer såld energi i kombination med lägre elpriser. Till följd av den milda inledningen av året minskade energiförsäljningen. Elförsäljningen uppgick till 14 452 GWh (16 320). Minskningen, som motsvarar 11 procent, berodde främst på den milda väderleken i kombination med lägre vatten- och kärnkraftproduktion. Till följd av lägre gasolförsäljning minskade gasleveranserna med 5 procent och uppgick till 4 283 GWh (4 528). Den milda väderleken medförde att värmeförsäljningen minskade med 7 procent och uppgick till 2 310 GWh (2 483). Rörelsekostnaderna minskade med 5 procent och uppgick till 4 828 Mkr (5 080). Minskningen, som berodde på fortsatta kostnadseffektiviseringar i kombination med lägre volymer, kunde inte fullt ut uppväga effekterna av lägre energi- volymer och fortsatt låga elpriser. Periodens avskrivningar uppgick till 856 Mkr (854). Andelar i intressebolags resultat, vilka främst avser HEW och Graninge samt de nytillkomna intresseföretagen Norrköping Miljö & Energi och Østfold Energi, uppgick till 188 Mkr (226). Rörelseresultatet minskade med 6 procent till 1 905 Mkr (2 030). Av rörelseresultatet avsåg 615 Mkr (705) det andra kvartalet. Finansnettot var i stort sett oförändrat jämfört med föregående år och uppgick till -372 Mkr (-380). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 1 533 Mkr (1 650). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/21/20000821BIT00670/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/21/20000821BIT00670/bit0002.pdf Hela rapporten