Delårsrapport januari - juni 2001

Report this content

Delårsrapport januari - juni 2001 * Resultatet blev 4,7 miljarder kronor, en förbättring med 3,2 miljarder * Avyttring av aktier i E.ON och HEW gav realisationsvinst om 2,9 miljarder kronor * Väsentligt ökad el- och värmeförsäljning till följd av förvärv och kallare väderlek * Stigande konsumtion och lägre tillgång på vattenkraft medförde ökande elpriser på den nordiska elmarknaden * Sydkraft dotterbolag till E.ON Energie från den 11 maj Koncernchefens kommentar Det första halvåret blev starkt med ett väsentligt bättre resultat än motsvarande tid förra året. Genom försäljning av aktier i E.ON och i Hamburgische Electricitäts-Werke (HEW) uppstod en realisationsvinst på sammanlagt 2,9 miljarder kronor under andra kvartalet. Exklusive realisationsvinster ökade vinsten efter finansnetto med 20 procent. Marknadssituationen förbättrades genom ökad el- och värmeförsäljning samt högre priser på elbörsen Nord Pool. Det sedan 1999 pågående kostnadseffektiviseringsprogrammet löper väl enligt plan. De högre inköpspriserna på el har medfört att de flesta elförsäljningsbolag höjt sina priser under första halvåret. Vi har höjt våra priser vid flera tillfällen under året. Trots detta visar vi ett svagt positivt resultat för elförsäljningen det första halvåret. För närvarande pågår en intensiv diskussion om de ökande elpriserna i Norden. Att de är högre än i fjol beror dels på det torra vädret, som ger lägre vattennivåer i magasinen, dels på den relativt sett fortsatt höga efterfrågan på el. Vattentillgång och börspris har ett direkt samband på den nordiska marknaden. Vi har sedan några år tillbaka en väl fungerande avreglerad elmarknad som bland annat innebär att vem som helst har rätt att producera elkraft. Det låga elpriset de senaste åren har medfört att kostnaderna för kärnkraftproduktionen överstigit priserna på Nord Pool, varför vi har optimerat vår produktion så att den dyraste produktionen utnyttjas sist. Idag är situationen annorlunda. Med mindre vatten i det nordiska systemet stiger priserna samtidigt som efterfrågan stadigt ökar med någon procent per år. Elen tar ständigt marknadsandelar från oljan. Vid nuvarande prisnivå utnyttjas kärnreaktorerna O2 och O3 för maximal elproduktion. Reaktor O2 har under den senaste 12-månadersperioden haft sin högsta produktion någonsin. O1 beräknas tas ur drift vid årsskiftet för en större modernisering. På sikt behövs nyinvesteringar i elproduktionskapacitet. Vi har börjat planeringen och är övertygade om att det lämpligaste bränslet är naturgas. Men först måste elpriset långsiktigt vara stabilt över 20 öre per kWh. Ingen produktion kommer emellertid att kunna vara klar på åtminstone 4-5 år. Integration av förvärv Integrationen av Norrköping Miljö & Energi har nu genomförts. NME har delats upp i fyra självständiga bolag som passar in i Sydkrafts organisation. För att bli slagkraftiga på återvinning har vi bildat ett nytt bolag med namnet Sydkraft EcoPlus. Sydkraft EcoPlus ska utveckla, äga och marknadsföra miljöanpassade helhetskoncept för att hantera kunders avfall samt också äga anläggningar för avfallsbehandling. Genom nya avfallsanläggningar i SAKAB, som vi förvärvade i höstas, och i Norrköping arbetar vi med återvinning på ett för miljön uthålligt sätt. De två nya anläggningarna börjar byggas i år. En satsning på nästan 900 Mkr. Ytterligare expansion Sydkraft fokuserar geografiskt förutom på Sverige också på Norge, Danmark och Polen. I Norge prioriteras området runt Oslo som har en hög tillväxt. I juli offentliggjorde det börsnoterade bolaget Hafslund, i vilket Sydkraft äger nästan 35 procent av rösterna, att de förvärvar Oslo Energi med 355 000 kunder av Vattenfall och att de ska fusionera med nätbolaget Viken Energinett. I Danmark prioriteras Själland. I Polen expanderar vi främst i områdena runt Poznan och Katowice och så sent som i förra veckan köpte vi 70 procent i fjärrvärmerörelsen i Zlotów - en stad i norra Polen. Detta är vårt fjärde förvärv av värmeverksamhet i Polen. Tillsammans med ABB har vi under våren startat ett gemensamt tradingbolag, Acton Energy, som kommer att förvalta energiportföljer främst för kommunala elbolag och industrikunder på den tyska marknaden. Bolaget finns i Frankfurt och har ett 15-tal medarbetare. Ändrade ägarförhållanden Sydkrafts störste ägare E.ON Energie lade i februari ett bud på samtliga aktier i Sydkraft. De flesta av Sydkrafts aktieägare valde att sälja sina aktier. I slutet på juni genomförde Sydkraft en extra bolagsstämma. Vid stämman valdes ny styrelse med tanke på den ändrade ägarsituationen. Sydkraft har idag två stora ägare; tyska E.ON Energie, som är majoritetsägare och norska Statkraft. Sydkraft är dotterbolag till E.ON Energie sedan den 11 maj. I samband med stämman beslöt Sydkrafts styrelse att begära att Sydkraftaktien avnoteras från börsen med sista handelsdag den 28 september. Skälet är att Sydkraft med sin nya ägarstruktur inte längre uppfyller kraven för en notering på börsens A-lista. Omsättningen av aktier är dessutom för liten för att ge en effektiv handel i aktien. Samtliga aktieägare kommer att påminnas om styrelsens beslut i slutet av augusti. Lars Frithiof Denna delårsrapport har upprättats med tillämpning av oförändrade redovisningsprinciper jämfört med årsredovisningen för år 2000, med undantag för redovisning av inkomstskatter enligt not avseende koncernens eget kapital (se nedan). Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 8 973 Mkr (7 390), vilket motsvarar en ökning med cirka 21 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Av försäljningen avsåg 4 028 Mkr (3 008) det andra kvartalet. Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på förvärven av Norrköping Miljö & Energi och SAKAB men även på ökad el- och värmeförsäljning. Elförsäljningen ökade med 24 procent och uppgick till 17 987 GWh (14 452). De samlade gasleveranserna ökade med en procent och uppgick till 4 312 GWh (4 283). Förvärv av ny värmeverksamhet i kombination med en kall inledning av året medförde att värmeförsäljningen ökade med 49 procent och uppgick till 3 433 GWh (2 335). Rörelsekostnaderna uppgick till 5 747 Mkr (4 828). Ökningen berodde på förvärv och ökade volymer. Periodens avskrivningar uppgick till 1 078 Mkr (856). Ökningen är främst hänförlig till gjorda förvärv. Andelar i intressebolags resultat uppgick till 171 Mkr (188). Norrköping Miljö & Energi, som tidigare varit intressebolag, är från årsskiftet helägt dotterbolag i Sydkraftkoncernen. Innehavet i HEW avyttrades i maj. Från Vattenfall förvärvades under perioden andelar i Hafslund och Fredrikstadgruppen. Rörelseresultatet ökade med 88 procent till 3 581 Mkr (1 905). Av rörelseresultatet avsåg 1 811 Mkr (615) det andra kvartalet. I rörelseresultatet ingår realisationsvinster om sammanlagt 1 217 Mkr, varav avyttringen av innehavet i intresseföretaget HEW svarar för 1 139 Mkr. Exklusive dessa reavinster ökade rörelseresultatet med 24 procent. Finansnettot förbättrades med 1 537 Mkr jämfört med föregående år och uppgick till 1 165 Mkr (-372). I finansnettot ingår en realisationsvinst om sammanlagt 1 770 Mkr avseende avyttring av det finansiella innehavet i E.ON AG. Exklusive denna realisationsvinst försämrades finansnettot med 233 Mkr, på grund av högre skuldsättning till följd av företagsförvärv samt på negativa valutakursdifferenser. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4 746 Mkr (1 533), varav 3 337 Mkr (449) avsåg det andra kvartalet. Exklusive realisationsvinsterna avseende HEW och E.ON förbättrades resultatet med 20 procent. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/20/20010820BIT00250/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/20/20010820BIT00250/bit0002.pdf Hela rapporten