Delårsrapport januari - september 2000

Delårsrapport januari - september 2000 * Förbättrat resultat, + 12 procent * Lägre el- och värmeförsäljning till följd av mild väderlek * Lägre drift- och underhållskostnader * Viktiga förvärv och omstruktureringar * Satsningen på bredband fortsätter KONCERNCHEFENS KOMMENTAR Sydkrafts resultat efter finansnetto ökade med 12 procent. Detta inkluderar återbetalningen från SPP med drygt 550 Mkr. Lönsamheten pressades dock av den hårda konkurrensen på elmarknaden, hög vattentillgång och den milda inledningen på året. Jag märker dock nu att elpriserna sakta är på väg uppåt om än i begränsad omfattning. Elkonsumtionen i Skandinavien ökar med uppemot fem procent. I Sverige är ökningen cirka 3,5 procent. Samtidigt är det ingen kraftproducent som talar om att bygga nya anläggningar. Snarare kommer den nordeuropeiska kapaciteten att minska ytterligare när ännu fler miljöbelastande kolkraftverk stängs. Årets vattensituation kännetecknas av stora överskott av vatten i såväl Norge som Sverige. Tillsammans med överföringsbegränsningar mellan Norge och Sverige och periodvis knapphet på effekt i Sverige har prisområdesskillnader uppstått på elbörsen. Priset på spotkraft i Sverige har ibland varit mycket högre än i Norge. Kärnkraftproduktionen har tidvis nedreglerats till följd av den höga vattenkraftproduktionen och för att anpassas till det låga elpriset. Till denna utveckling bidrar i hög grad omläggningen till en fast skatt på kärnkraft från och med halvårsskiftet. En sådan skatt stimulerar till längre neddragningar på ett och samma ställe. Produktionsskatten, som saknar motsvarighet i våra grannländer och inom EU, motsvarar cirka 20 procent av terminspriserna på el. För vår del uppgår skatten årligen till cirka 450 Mkr. Under året har kraftindustrin gång på gång varnat för konsekvenserna av en kall vinter i södra Sverige. Med de skandinaviska kabelförbindelserna intakta har vi beräknat underskottet till cirka 1 000 MW. Den statliga myndigheten Svenska Kraftnät har också kommit fram till att ett stort underskott kan uppstå. Det känns mycket tillfredsställande att vår branschorganisation Svensk Energi och Svenska Kraftnät äntligen kommit fram till en lösning som innebär att risken för effektbrist väsentligt minskat. De balansansvariga, vilka inkluderar Sydkraft, ansvarar för att det finns energi vid toppförbrukning, det vill säga effekt, och kunderna betalar 0,15 öre/kWh för den garantin. Svenska Kraftnät startade upphandlingen av effekt med en offertförfrågan i mitten på november. Sydkrafts dotterbolag Karlshamn Kraft har offererat 660 MW i Karlshamnsverket. Det som ändå är mest intressant just nu är omstruktureringen av den nordeuropeiska energimarknaden. De senaste månaderna har varit mycket spännande eftersom flera stora förvärv och en försäljning fallit på plats. Våra förvärv är betydande. Det senaste förvärvet blev klart så sent som för drygt en vecka sedan när Norrköpings Kommun bestämde sig för att sälja resten av Norrköping Miljö & Energi till oss för cirka 1,4 miljarder kronor. Därigenom kan vi fortsätta att utveckla och effektivare samordna energiförsörjningen i hela Örebro-Norrköpingområdet till gagn för våra kunder. Vi kommer också att lägga ett helt nytt så kallat callcenter i Navestad i Norrköping. En effektivare energiförsörjning i området underlättas av att vi får före detta Forskrafts lokal- och regionnät i Östergötland genom att vi byter våra aktier i HEW mot tillgångar i Vattenfall. I det bytet, som vi gör tillsammans med E.ON Energie i Tyskland, ingår också andra tillgångar som aktier i Vattenfall Naturgas och Baltic Cable, 8,5 procent av aktierna i kärnkraftverket i Forsmark, aktier i norska Hafslund, Fredrikstad Energiverk och Fredrikstad Energinet, aktier i ett litauiskt och ett tjeckiskt bolag samt över 4 miljarder kronor i kontanter. Ett annat intressant förvärv är Sellbergs/SAKAB som vi gjort tillsammans med ett av världens största företag inom återvinning - franska SITA. SITA tar hand om Sellbergs och vi tar hand om SAKAB. SAKAB, som ligger utanför Kumla, är Sveriges ledande företag på att ta hand om miljöfarligt avfall för bland annat omvandling till energi. Energiåtervinning genom förbränning kommer att öka kraftigt med tanke på de EU-regler som träder ikraft från och med 2002. Då blir det förbud mot att deponera utsorterat brännbart avfall och 2005 blir det förbud mot att deponera organiskt material. Idag deponeras 2 miljoner ton brännbart avfall per år enbart i Sverige. "Waste to energy" är ett uttryck som används och som i allra högsta grad blir vårt förhållningssätt till detta mycket intressanta utvecklingsområde. Genom försäljning av ElektroSandberg Installation med 375 anställda till NEA-gruppen kan ElektroSandberg nu bättre fokusera på sin kärnverksamhet inom nybyggande, drift och underhåll av högspänningsanläggningar. Avslutningsvis några ord om den ekonomiska utvecklingen. Även i fortsätt- ningen räknar vi med att den hårda konkurrenssituationen kommer att bestå, främst på elsidan. Situationen med hög vattenkraftproduktion förväntas bestå kommande vintersäsong. Samtidigt tror vi emellertid att den ökande elförbrukningen samt normaliserad vattenkraftproduktion på sikt kommer att medföra skäligare prisnivåer och därmed påverka resultatet positivt i ett något längre perspektiv. Lars Frithiof OMSÄTTNING OCH RESULTAT Koncernens nettoomsättning uppgick till 10 276 Mkr (10 653), vilket är en minskning med cirka fyra procent jämfört med motsvarande period föregående år. Av försäljningen avsåg 2 886 Mkr (2 952) det tredje kvartalet. Omsättningsminskningen berodde huvudsakligen på lägre volymer såld energi i kombination med lägre elpriser. Försäljningen av såväl el, gas som värme ökade under det tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. För året som helhet har dock energiförsäljningen minskat till följd av den milda vintern och våren. Den ackumulerade elförsäljningen minskade med sju procent och uppgick till 20 116 GWh (21 559). Något högre naturgasleveranser men lägre gasolförsäljning medförde att de samlade gasleveranserna minskade med två procent och uppgick till 5 456 GWh (5 577). Den milda inledningen av året medförde att värmeförsäljningen minskade med två procent och uppgick till 2 770 GWh (2 819). Rörelsekostnaderna uppgick till 6 947 Mkr (7 055). Minskningen berodde främst på något lägre volymer men var även en följd av de fortsatta kostnadseffektiviseringarna. Den nya fasta effektskatten på kärnkraft ledde till att skattebelastningen ökade med cirka 100 Mkr. I rörelsekostnaderna ingår även cirka 60 Mkr avseende förnyelse och utbyte av administrativa system. Periodens avskrivningar uppgick till 1 272 Mkr (1 280). Andelar i intressebolags resultat, vilka främst avser HEW och Graninge samt de nytillkomna intresseföretagen Norrköping Miljö & Energi och Østfold Energi, uppgick till 246 Mkr (339). Rörelseresultatet ökade med tio procent till 2 957 Mkr (2 696). Av rörelseresultatet avsåg 1 052 Mkr (666) det tredje kvartalet. I rörelseresultatet ingår 556 Mkr motsvarande nuvärdet av förväntade utbetalningar av överskottsmedel från SPP. Finansnettot var i stort sett oförändrat jämfört med föregående år och uppgick till -575 Mkr (-574). Resultatet efter finansiella poster ökade med 12 procent och uppgick till 2 382 Mkr (2 122). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00950/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00950/bit0002.pdf Hela rapporten