Sydkrafts årsredovisning publiceras i dag

Sydkrafts årsredovisning publiceras i dag Sydkrafts årsredovisning för 1999 publiceras i dag måndagen den 17 april. Miljöredovisningen ingår i år som en del av årsredovisningen. Som tidigare redovisats i bokslutskommunikén uppgick nettoomsättningen till 14 779 Mkr, vilket är en minskning med tre procent. Rörelseresultatet sjönk med sju procent och uppgick till 3 689 Mkr. Lägre räntenivåer ledde till att finansnettot förbättrades med 121 Mkr. Detta kunde dock inte fullt ut kompensera det lägre rörelseresultatet. Resultatet efter finansiella poster minskade därför med sex procent till 2 908 Mkr. I "Koncernchefen har ordet" talar Lars Frithiof bland annat om det gångna årets företagsförvärv som ökat vårt kundantal med cirka 70 000 till 850 000. Om framtiden säger Lars Frithiof följande: "Den goda tillgången på vatten i magasinen gör att priserna åtminstone under det första halvåret kommer att vara låga. Tillväxten på elmarknaden i Norden bedöms uppgå till 1-2 procent under 2000. Den mycket milda inledningen av 2000 gör att vår försäljning kan komma att bli lägre än 1999. Såväl värme- som gasförsäljningen påverkas också av den milda inledningen av året." Sydkrafts bolagsstämma hålls den 8 maj kl 17.00 på STORAN, Malmö Musikteater. Styrelsen har beslutat föreslå bolagsstämman att till aktie- ägarna utdela 4:75 kronor per aktie, vilket utgör 47 procent av resultatet efter skatt. Ytterligare information lämnas av Stieg Claesson, informationschef, Syd- kraft AB, tfn 040-25 55 02. Utsänt av: Sydkraft AB (publ) Information och Samhällskontakt Stieg Claesson www.sydkraft.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/17/20000418BIT00800/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/17/20000418BIT00800/bit0002.pdf