Uttalande från styrelsen för Sydkraft AB

Uttalande från styrelsen för Sydkraft AB Styrelsen i Sydkraft AB, har analyserat och utvärderat E.ON Energie AG:s, offentliga erbjudande, genom sitt helägda svenska dotterbolag E.ON Scandinavia AB, till aktieägarna i Sydkraft AB. Erbjudandet innebär att aktieägarna i Sydkraft AB för varje aktie av serie A erhåller 240 kronor och för varje aktie av serie C erhåller 200 kronor kontant, i båda fallen med avdrag för föreslagen utdelning för verksamhetsåret 2000 (om 4,75 kronor per aktie), som tillfaller Sydkraft AB:s aktieägare. Styrelsen har med anledning av E.ON Scandinavia AB:s offentliga erbjudande beslutat avge följande uttalande: Sydkraft AB är ett välkonsoliderat energibolag med en stark position på den svenska marknaden. Med en egen elproduktion om ca 30 TWh, en värmeproduktion om ca 6 TWh och ca 850.000 kunder i hel- och delägda bolag och med stor erfarenhet av att bedriva verksamheten på en avreglerad marknad med bibehållen god lönsamhet, är Sydkraft AB en attraktiv samarbetspartner, vilket bland annat återspeglas i bolagets ägarstruktur. Den koncentrerade ägarbilden har dock medfört att likviditeten i Sydkrafts aktier under senare år har blivit mer begränsad, vilket har påverkat aktiemarknadens intresse för Sydkraftaktien som placeringsalternativ. E.ON Scandinavia AB:s erbjudande innebär en budpremie om 58,7 % för A- aktien respektive 32,4 % för C-aktien räknat på senaste betalkurs under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av E.ON Scandinavia AB:s senaste förvärv av A-aktier i Sydkraft. Aktiemarknadsnämnden har i uttalande 2001:03, daterat den 19 februari 2001, tagit ställning till E.ON Scandinavia AB:s erbjudande vad avser skillnaden i vederlaget mellan aktier av serie A och aktier av serie C. Aktiemarknadsnämnden uttalar följande: "Vid en samlad bedömning av omständigheterna - däribland uppgifterna om de priser som E.ON Scandinavia AB betalat vid tidigare aktieförvärv och det förhållandet att det nu aktuella erbjudandet föranleds av reglerna om budplikt - finner Aktiemarknadsnämnden att den föreslagna skillnaden mellan vederlagen för A-aktier och C-aktier är godtagbar". Som underlag för styrelsens ställningstagande rörande E.ON Scandinavia AB:s offentliga erbjudande till aktieägarna i Sydkraft har styrelsen inhämtat ett värderingsutlåtande, s k fairness opinion, från Enskilda Securities AB. Enskilda Securities uttalar följande "Enskilda Securities ser mot bakgrund av Aktiemarknadsnämndens uttalande inte skäl att kommentera skillnaden mellan vederlagen för A-aktier och C-aktier. Det sammanlagda värdet enligt Erbjudandet för samtliga aktier i Sydkraft uppgår till 42,6 miljarder kronor. Baserat på ovanstående är det Enskilda Securities uppfattning att Erbjudandet per denna dag är skäligt från finansiell utgångspunkt." Mot bakgrund av ovanstående finner styrelsen vid en sammantagen bedömning att E.ON Scandinavia AB:s erbjudande till aktieägarna - sett som en enhet - inte är oskäligt. Erbjudandet om 240 kr per aktie av serie A är rimligt. Däremot finner styrelsen att det av E. ON Scandinavia AB lämnade erbjudandet om 200 kr per aktie av serie C är lågt med hänsyn till den stora skillnaden i budpremie mellan aktier av serie A respektive serie C. Med hänsyn till rådande aktiemarknadsförhållanden, Sydkrafts aktiekurs före erbjudandet och övriga omständigheter i samband med E. ON Scandinavia AB:s erbjudande, vill styrelsen dock rekommendera aktieägarna att acceptera E.ON Scandinavia AB:s erbjudande. Styrelseledamöterna Göran Ahlström, styrelseledamot i E.ON Energie AG, Hans-Dieter Harig, koncernchef i E.ON Energie AG samt Walter Hohlefelder, ledamot i E.ON Energie AG:s koncernledning har inte deltagit i styrelsens behandling och ställningstagande på grund av jäv. För ytterligare information kontakta Nils Yngvesson, vice ordförande i Sydkraft ABs styrelse, tel. 070-512 08 69 efter 12:30. Utsänt av: Sydkraft AB (publ) Information Stieg Claesson www.sydkraft.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00740/bit0001.pdf