Effektiv återvinning ger pengar tillbaka

I dag, fredagen den 26 april, håller det regionala avfallsbolaget Sysav sin årsstämma.

Sysav visade goda resultat 2012, både när det gäller återvinning och ekonomiskt resultat. Andelen avfall som behövde deponeras minskade ytterligare jämfört med tidigare års låga nivåer. Sysavs goda ekonomiskt resultat innebär att bolaget för första gången sedan 2003 ger ägarkommunerna utdelning.

Av de cirka 940 000 ton avfall som Sysavkoncernen hanterade 2012 var det mindre än två procent som behövde deponeras, det vill säga läggas på soptipp. 98 procent av avfallet återvanns som råvara till nya produkter eller användes till energiproduktion.

2012 var nettoomsättningen i koncernen 796 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster var 56,6 miljoner kronor.

- Vi fortsätter att utveckla avfallshanteringen för att så långt som möjligt sluta kretsloppet och återföra så mycket resurser som möjligt till samhället, samtidigt som vi tar ansvar för att driva vår verksamhet med långsiktig hållbarhet och god ekonomi, säger Sysavs vd Håkan Rylander.

Avsikten är förstås att ytterligare minska mängden avfall som behöver deponeras, men fokus ligger också på att bidra till mer biologisk behandling, materialåtervinning och återanvändning. Samt på att fortsätta att optimera drift och processer för att få ut så mycket material och energi som möjligt ur avfallet.

- Vi vill på det sättet vara ett stöd och samarbetspartner till våra ägarkommuner och företagskunder i deras strävan att nå sina miljömål och ta ansvar för en hållbar utveckling, säger Håkan Rylander.

Sysavs årsstämma hålls den 26 april på Orkanen, Malmö Högskola

För mer information kontakta gärna Göran Holm, Sysavs Ordförande 0709 – 915110 Håkan Rylander, VD 040 – 635 18 01 Gunilla Carlsson, Informationschef 040 – 635 18 04

Sysav ägs av de 14 södra kommunerna i Skåne och arbetar tillsammans med kommunerna för en hållbar avfallshantering i regionen. Kommunerna ansvar för insamlingen av hushållsavfallet medan Sysav tar emot och behandlar det, det vill säga nyttiggör så mycket som möjligt. Sysav har sedan 1974 haft målet att återvinna så mycket avfall som möjligt som material eller energi. Varje typ av avfall behandlas utifrån dess egna förutsättningar och med en kombination av metoder bidrar Sysav till en hållbar avfallshantering.