Lokala föreningar och Sysav städar in våren

Sysav jobbar genom återvinning och återanvändning för en renare miljö. Ett sätt att göra det på är att plocka upp och återvinna skräp som slängts i naturen. Skräp som naturen annars skulle behöva kämpa i miljontals år för att bryta ned.

Det som göms i snö kommer upp i tö brukar det heta. Och även om den skånska vintern i år varit förhållandevis snöfattig ser vi nu när vintermörkret lättar behovet av en storstädning runt Sysavs återvinningscentraler.

I helgen kommer Sysav därför tillsammans med lokala idrottsföreningar att städa på och runt återvinningscentralerna i regionen. Vårstädningen genomförs också tillsammans med miljöorganisationen Städa Sverige som helt ägs av 20 000 idrottsföreningar runt om i landet.
Våren är en hektisk tid med mycket besök på återvinningscentralerna och vi vill gärna att det ska se snyggt och prydligt ut när kunderna kommer och ska lämna avfall.

Normalt sett är det kommunens ansvar att hålla det städat på kommunens mark, fastighetsägare ansvarar för områdena runt sina fastigheter och andra markägare för sina områden. Men det finns inget som hindrar att alla hjälper till att plocka upp skräp för att hålla det rent och snyggt.

Allt skräp som plockas upp under helgen kommer att återvinnas som nya material eller som energi och värme. Genom att exempelvis plocka upp glasflaskor längs vägkanten och lämna dem till återvinning för att bli nya flaskor spar vi naturen ungefär en miljon års jobb med att bryta ned flaskan.

Se vilka lokala föreningar som deltar på städdagen och läs mer om nedskräpning på sysav.se/varstadning.

För mer information, kontakta:
Carina Eklund, avdelningschef för återvinningscentralerna, 040-635 26 55
Erik Sundberg, kommunikatör, 040-635 22 51

Sysav, Sydskånes avfallsaktiebolag, tar emot och behandlar avfall från hushåll i södra Skåne. Genom mångsidighet och bredd kombineras olika metoder och varje avfall tas omhand efter sina egna förutsättningar. 98 procent av avfallet åtevinns som olika former av material eller energi. Sysavs mål är att avfall så lång det är möjligt ska komma till nytta. Naturens kretslopp och en miljöriktigt avfallshantering är grundförutsättningar för verksamheten.