Lundastudenter prisade på Sysavdagen

Tre examensarbeten framlagda vid Lunds Universitet tilldeladas idag Sysavstipendier på sammanlagt 50 000 kronor.

Sysav delar varje år ut stipendier till lovande studenter och deras handledare för att stimulera ökad kunskap inom avfallshantering och återvinning. I år delar tre studenter och handledare, alla från utbildningar vid Lunds Universitet, på stipendiet om 50 000 kronor.

Stipendierna delades ut idag fredag på Sysavdagen, en seminariedag för i första hand politiker och tjänstemän i Sysavs ägarkommuner samt representanter från det skånska näringslivet och branschfolk.

Stipendiekommittén utgörs av styrelsen för Sysav Utveckling AB, Sysavs helägda dotterbolag för forskning och utveckling.

Examensarbetena i korthet

Samtliga uppsatser som prisas är examensarbeten på masternivå framlagda under det senaste året.

Från hage till mage – en studie av oundvikligt och onödigt matavfall
Uppskattningsvis 35% av vårt matavfallet är onödigt, dvs kunde ha ätits. Närmare hälften av det onödiga matavfallet bestod av tillagad mat (dvs. rester) och dryga tredjedelen var mat som slängdes i sina förpackningar. Detta är ett slöseri med resurser. Arbetet pekar inte oväntat på att lagad mat skall ätas, men också på att bättre förpackningar totalt sett kan vara en resursmässig fördel.

Författare: Tova Andersson

Handledare: Anna Bernstad Saraiva Schott,

Avdelning: VA-teknik, LTH, Lunds Universitet

Trädgårdsavfall till biogas – Hur kan Lunds invånare sortera trädgårdsavfallet för biogasproduktion?
Efterfrågan på biogas ökar och det finns ambitiösa mål för biogasproduktion, inte minst i Skåne. Arbetet identifierar en fraktion ”mjukt trädgårdsavfall” (t ex gräs, löv, fallfrukt) som man skulle kunna göra biogas av. Fraktionen behöver samlas in skilt från större ris och grenar på våra återvinningscentraler, eller på speciella trädgårdstippar.

Författare: Sara Waxegård

Handledare: Thomas Lindhqvist

Avdelning: Miljövetenskap, Lunds Universitet

Utformning av avfallsutrymmen i sjukhusmiljö baserat på individens drivkrafter och hinder för källsortering – Fallstudie på urologiska mottagningen, SUS Malmö
En väl fungerande avfallshantering är viktig, på ett sjukhus inte minst ur hygieniska aspekter. Genom att fokusera på individen och dess beteende snarare än tekniska lösningar och mängd information ger arbetet förslag på fysisk utformning av avfalls- och källsorteringsrum.

Författare: Åsa Järvholm
Handledare: Eva Leire, Charlotte Retzner och Britt-Marie Fagerström

Avdelning: Miljö- och Energisystem, Institutionen för Teknik och Samhälle, LTH, Lunds Universitet

För mer information, kontakta:

Stig Edner, VD Sysav Utveckling AB: 040-635 19 10

Sysav Utveckling är Sysavkoncernens forsknings- och utvecklingsbolag. Idéer fångas upp och förslag utvecklas vidare i Sysavs verksamhet. Inom Sysav Utveckling bedrivs utvecklingsprojekt, utbildningar och externa konsulttjänster.

Sysav ägs av de 14 södra kommunerna i Skåne och arbetar tillsammans med kommunerna för en hållbar avfallshantering i regionen. Kommunerna ansvar för insamlingen av hushållsavfallet medan Sysav tar emot och behandlar det, det vill säga nyttiggör så mycket som möjligt. Sysav har ända sedan 1974 haft målet att återvinna så mycket avfall som möjligt som material eller energi. Varje typ av avfall behandlas utifrån dess egna förutsättningar och med en kombination av metoder bidrar Sysav till en hållbar avfallshantering.

Taggar: